De overheid ziet burger plots als klant

De overheid is continu aan het reorganiseren. Ambtenaren in alle soorten en maten weten er alles van. Adviseurs ook, want zij eten er een goede boterham van....

De jongste mode bij overheidsreorganisaties heet klantgericht werken. Dat gaat gepaard met turn-around management en scope-verlegging.

Jean-Pierre Thomassen, adviseur bij TNO Management Consultants, schreef er een instructief boek over. Bruikbaar voor alle denkbare overheidsinstanties. Dat gaat met het nodige jargon gepaard, maar dat hoort nu eenmaal bij deze tak van sport. Een eerste voorproefje is gratis te vinden op internet. Op de site deklantgerichteoverheid.nl staan cases over vergroting van klantgerichtheid. ‘Zij geven een concreet beeld van welke maatregelen overheidsorganisaties (en organisaties in de publieke dienstverlening) nemen om hun klantgerichtheid structureel te vergroten’, meldt de site.

Als dat naar meer smaakt, is het boek van Thomassen een aanrader. En dan komt er ook nog een heus congres in het najaar over het thema. Kortom: klantgericht is in onder ambtenaren. Benieuwd of dat ook hun imago kan opvijzelen. (GH)

Meer over