satireDe ombudsclown

De Ombudsclown bezigt onnodig Engels met een reden

De Ombudsclown behandelt vragen, klachten en opmerkingen over zaken waaraan eigenlijk niets te doen is.

null Beeld de Volkskrant
Beeld de Volkskrant

De klacht

‘Tot voor kort was ik fan van DIDU’, schrijft John van Bers. ‘Nu niet meer! Ik ben geabonneerd op een krant in de Nederlandse taal. Een enkel buitenlands woord is tot daar aan toe, maar hele stukken is echt te gek, zelfs voor een rubriek als DIDU. Aan uw collega’s die de rubriek Taal verzorgen kunt u een voorbeeld nemen. Al vanaf 1982 ben ik geabonneerd op de Volkskrant en nu voor het eerst overweeg ik het abonnement op te zeggen. Ga vooral door, maar zonder bijdragen in de Engelse taal. Een mogelijk voordeel van de Brexit is dat het gebruik van deze taal zal verminderen, zo niet uitdoven.’

De Ombudsclown

Het Engels van de Ombudsclown is niet super. Maar, refererend aan dinsdagrubriek Studio Cheered: according to The Ombudsclown, unnecessary English can sometimes be helpful to prove that unnecessary English is clownish. De Ombudsclown poogt Van Bers als fan te behouden met de Atlas van de Nederlandse taal.

Klagen loont! didu@volkskrant.nl

Meer over