OmbudsclownEigenlijk

De Ombudsclown bestaat bij de gratie van ‘eigenlijk’

De Ombudsclown behandelt vragen, klachten en opmerkingen over zaken waaraan eigenlijk niets te doen is.

De klacht

Piet Bal uit Herwijnen: ‘De Ombudsclown schrijft dat hij (of – eigenlijk – een zij?) het woord ‘eigenlijk’ een van zijn/haar favoriete woorden vindt. Dat vind ik fijn, want nu kan ik eens schrijven dat ik er een vreselijke hekel aan heb. Ik tel weleens en kom soms tot meer dan tien keer ‘eigenlijk’ in iemands korte verhaal op tv. Ik roep het getal hardop en mijn vrouw zegt dan – terecht – stop hiermee, want het leidt af van het gebodene op tv, als ik blijf tellen. Eigenlijk, wezenlijk, welbeschouwd, strik genomen, waar of echt, feitelijk, het is een stopwoord dat eigenlijk overtollig is.’

De Ombudsclown

Ja, maar de Ombudsclown bestaat bij de gratie van ‘eigenlijk’, de vruchteloze verzuchting, klagen tegen beter weten in. Piet Bal ziet ook wel in dat er niets te doen is aan het oneigenlijke gebruik van eigenlijk, maar hij probeert het toch. De Ombudsclown drukt haar waardering uit met een feestelijke attentie – een uit de categorie ‘had echt niet gehoeven’.

Klagen loont! didu@volkskrant.nl

Meer over