De nieuwkomers Max en Llink hangen er in Hilversum nog steeds een beetje bij

Vlekkeloos is de entree van de publieke omroepen Max en Llink niet verlopen. Macht en belangen in de Hilversumse mediawereld....

Door Elsbeth Stoker

Daar is Andries Knevel als opa, roept presentatrice Catherine Keyl, terwijl ze naar het beeldscherm wijst waarop Knevel en kleindochter Bibi zijn te zien. 'Hij is leuk als opa, hè', zegt ze terwijl het vrouwelijke publiek instemmend 'oohhh' roept.

Het is maandagmiddag en Keyl presenteert live vanuit Hilversum het praatprogramma Max & Catherine. In de kleine studio flikkeren kaarsen, het publiek drinkt water uit gekleurde glaasjes en op de bank met herfstkleurige kussens melden zich presentator Andries Knevel, een trendwatcher en meisjes die non willen worden. Het publiek juicht en klapt enthousiast.

Achter de camera's verscholen staat Max-voorzitter Jan Slagter. Hij is tevreden, want het gaat goed met zijn publieke omroep die hij in 2002 oprichtte. Er werden te weinig programma's gemaakt voor ouderen en daarom was er behoefte aan een omroep speciaal voor 50-plussers, redeneerde Slagter. Ruim een jaar geleden kreeg zijn omroep een licentie en inmiddels is de ouderenzender al ruim honderd dagen in de ether te vinden, onder andere op Nederland 1.

Het programma Supersenioren scoorde - met circa 300 duizend kijkers op zaterdagavond - matig, maar de talkshow Max & Catherine haalt inmiddels geregeld meer dan een half miljoen kijkers, aldus de stichting Kijkonderzoek. De kijkers waarderen de show met een 7,4. En het aantal leden is de afgelopen twee jaar tijd met twintigduizend toegenomen. De teller staat op 85 duizend en de wervingscampagne moet nog beginnen. 'En volgend jaar krijgen we een eigen programmablad', voegt Slagter toe.

Heel wat zwaarder heeft Llink het de afgelopen weken gehad. De idealistische omroep ontstond vorig jaar uit een fusie van dierenomroep Nútopia en de idealisten van De Nieuwe Omroep (DNO) en begon eveneens begin september met uitzenden. Tegenvallende kijkcijfers - tussen de 100 en 200 duizend - vielen de jonge omroep tot nu ten deel. 'De satire in bijvoorbeeld Milieuridders ging soms te ver', verklaart directeur Anna Visser. 'En onze programma's waren gedeeltelijk ongelukkig geprogrammeerd: om 8 uur met GTST en het Journaal.'

Vooralsnog heeft de omroep plannen om niet meer 'overal tegenaan te schoppen en lollig te doen', maar een betere mix te maken tussen humor en diepgaande reportages over een betere wereld.

Maar niet alleen teleurstellende kijkcijfers en 'misplaatste humor' deden de gemoederen hoog oplopen bij Llink. Vorige week leek het erop dat directeur Anna Visser de honderd dagen niet eens zou halen. Reden: een hoogoplopend conflict met de raad van toezicht. Vissers vader werkte via een producent mee aan het programma Mr Kahoona. Het personeel en het Commissariaat voor de Media - waar Visser dit gemeld had - vonden dit geen probleem, enkele leden van de raad van toezicht wel.

Binnen de omroep circuleren andere verklaringen voor het dreigende ontslag van Visser. Zo zou er eerder sprake zijn van een strijd tussen de dierenactivisten van de voormalige omroep Nútopia, onder leiding van voorzitter Niko Koffeman, en de praktisch idealisten van DNO.

Stille coup

De dierenactivisten zouden een 'stille coup' hebben gepleegd om hun ideeën te propageren. Zo wilden zij samenwerking met de Dierenbescherming. Visser en haar programmamakers wilden echter onafhankelijke programma's maken. Daarnaast zouden de dierenvrienden de medewerkers strenge leefregels voorschrijven. Vlees zou uit den boze zijn tijdens de zakelijke lunches van de Llinkers.

Visser heeft nog geen ontslagbrief gezien, maar acht niet uitgesloten dat die alsnog op haar bureau belandt. Inmiddels zijn er gesprekken over een mediator om de problemen op te lossen.

Wat dat betreft heeft Jan Slagter van omroep Max weinig te klagen. Toch voelt ook hij zich nog steeds niet helemaal op zijn plaats in het mediawereldje waar 'macht en belangen de belangrijkste drijfveren' zijn. Max is nog steeds het ongewenste kind van Hilversum, zegt Slagter. 'Zo word ik behandeld.'

Genegeerd voelt hij zich soms tijdens vergaderingen. Slagter: 'Eén omroepvoorzitter weigert mij zelfs een hand te geven. Het zijn een stelletje navelstaarders eersteklas. Ze denken alleen aan hun eigen belang, terwijl we op één schip zitten. Ton Verlind van de KRO heeft mij al te kennen gegeven dat we nooit zullen samenwerken.'

Het Calimero-syndroom, reageert Verlind. Hij heeft geen idee waar deze uitspraken vandaan komen. 'Ik heb alle medewerking aangeboden, maar daar is geen gebruik van gemaakt. Gek genoeg bestaat het beeld dat Max het succes niet wordt gegund.' Erg onderscheidend kan hij de nieuwe omroep niet noemen. 'Maar eerlijk is eerlijk, ze bewijzen met de behoorlijke kijkdichtheid van Max & Catherine Nederland 1 een grote dienst en doen het een stuk beter dan Llink.'

'Max' programma's hadden net zo goed door andere omroepen gemaakt kunnen worden. En Catherine Keyl doet wat ze al jaren heeft gedaan', concludeert RTL-directeur Fons van Westerloo. Hij voelt zich niet aangesproken door de programma's. En dat terwijl hij met zijn 59 jaar tot de doelgroep kan worden gerekend.

Onzin, verdedigt Slagter zich. 'Keyl is door andere omroepen ontslagen, omdat ze te oud zou zijn. Wij nemen haar daarom juist aan. Bijna al onze presentatrices zijn boven de 50. Dat is pás vernieuwend.'

Het echtpaar Els en Rian van Randwijk, beiden 50 jaar, deelt die mening. Als trouwe fans van Catherine Keyl hebben ze deze middag in het publiek gezeten bij Max & Catherine. Inmiddels lopen ze opgetogen de kleine Hilversumse studio uit. 'Het klinkt puberaal, maar ze is steengoed', zegt Els, terwijl Ria instemmend knikt.

'Toen we hier aankwamen en we een non zagen zitten, dachten we : ojee, dit wordt saai. Maar het was een heel interessante aflevering. Dat komt doordat Catherine zo goed is.'

Niet alle programma's van Max spreken hen aan. Supersenioren vonden ze oubollig. 'Maar we zijn wel blij dat er een zender is voor ouderen, want soms lijkt het alsof er alleen maar tv voor jongeren wordt gemaakt.'

Meer over