TestFiat 500 La Prima

De nieuwe Fiat 500e is een serieus vrolijk autootje

Met de 500e levert Fiat een ambitieus autootje vol rijhulpjes. En wie het verkeer een beetje in de gaten houdt, hoeft de rem nauwelijks aan te raken.

Fiat 500e, versie La Prima. Beeld
Fiat 500e, versie La Prima.

De Fiat 500 had nooit een chagrijnige uitstraling, maar de nieuwe elektrische 500 is helemaal een vrolijk karretje geworden. Hoewel het beeld direct zegt: de vijfhonderd, is er geen paneel en geen knop hetzelfde gebleven. De hele auto is opnieuw ontwikkeld voor de elektrische aandrijving. De retro-uitstraling, waardoor de 500 vanaf 2007 zo’n succesverhaal werd, is vrijwel overboord gezet. Al hebben de ontwerpers nog zo hun best gedaan om de beeldtaal van het model uit de jaren vijftig op te roepen, eenmaal achter het stuur is daarvan weinig van over. Het dashboard is dat van een moderne compacte auto; er is niets over van de blik-uitstraling van de eerste moderne versie. De 500 is een auto geworden die zich moeite loos kan scharen tussen de serieuze kleinere auto’s, waarbij we denken aan de Mini en de nieuwe elektrische Twingo.

De fabrikant presenteert drie uitvoeringen van de elektrische 500 uit: de uitvoering die Blik beproefde, de cabrioversie en een opvallende uitvoering met een handig achterdeurtje aan de rechterkant, die het in- en uitstappen nu eens géén Houdini-act maakt; de 3+1-versie. De 500 op fossiele brandstof blijft, vooralsnog, maar krijgt niet de upgrade naar het nieuwe uiterlijk.

Met een vanafprijs van 25 duizend euro is de derde generatie 500 geen koopje, maar hij is – we zeiden het al: een serieuze auto – helemaal volgestopt met rijhulpjes. Dat werd ook wel tijd, Fiat liep niet bepaald voorop met de elektronische snoepwinkel, maar het bedieningsgemak verrast aangenaam.

De auto is de eerste auto uit het A-segment die in de standaarduitvoering autonoom kan rijden op niveau 2, het instapniveau van het autonoom rijden. Dat betekent: de mens stuurt en remt, de rest wordt aardig in de gaten gehouden en aan de bestuurder doorgegeven. Zoals de dode hoek, de lijnen op de weg, de overstekende voetganger, de toegestane snelheid en natuurlijk de route.

Een opvallende innovatie vormen de vier knoppen op het dashboard die de klassieke pook vervangen. Met de toetsen ‘vooruit’, ‘achteruit’, ‘neutraal’ en ‘parkeren’ kunnen we prima werken. En nee, dat ziet er bepaald niet masculien uit, maar misschien juist daarom: heel aangenaam, en we kunnen het alleen maar fluisteren: heel modern.

Gereden Fiat 500 La Prima

Prijs € 35.900 (vanaf € 24.900)

Gewicht 1.465 kg

LxHxB 363 × 153 × 168 cm

Accu 42kWh

Vermogen 118 pk

Actieradius WLTP 320 km

Waar we ook enthousiast van werden is de mogelijkheid om met één pedaal – het gaspedaal dat we voortaan het stroompedaal zullen noemen – te rijden. Wie het verkeer een beetje in de gaten houdt, hoeft de rem nauwelijks aan te raken. Dat komt door regeneratie van de bewegingsenergie: wie de stroompedaal loslaat, laat de auto afremmen, waardoor er weer een pietsie energie wordt opgeslagen in de accu. Dat gaat op een heel voorspelbare en aangename manier. Vooral in stadsverkeer went deze manier van remmen vrij snel en het moet aardig wat energie (en slijtage!) schelen. Voor op de snelweg is er een modus die de auto laat uitrollen bij voet los van het pedaal, en bij energiepaniek is er de ‘sherpa’-modus die de auto met minimaal stroomverbruik naar de eerste de beste stroompaal brengt.

De 500 is te koop in twee smaken: een standaard accu van 24 kWh met een standaard elektromotor (94 pk), maar er is er ook een met een extra zware accu (42 kWh) en een sterkere elektromotor (118 pk).

In het eerste geval is de auto in prijs vergelijkbaar met een luxere uitvoering van de benzineversie. Maar de kosten per kilometer zijn lager door de lagere energiekosten, veel minder onderhoud en het ontbreken van wegenbelasting.

Wat weggedrag betreft valt er verder genoeg te beleven. De 500 stuurt licht en precies en hoeft verkeersdrempels niet op kruipsnelheid te veroveren. Natuurlijk, elektrische auto’s zijn relatief zwaar. Dat valt bij kleintjes nog eens extra op, maar een auto die speciaal is ontworpen om het gewicht van de accu's zo veel mogelijk te verhullen zoals de 500, maakt beslist niet de indruk een onhandelbare zwaargewicht te zijn. De 1400 kg worden met plezier gedragen, en je moet beslist je best doen de auto in een royale bocht uit het spoor te krijgen. En dan is er gelukkig nog de elektronica die de boel in het gareel houdt.

Bereik

Het rijbereik in de zware accu-uitvoering (42kWh) is maximaal 320 km volgens de WLTP-cyclus. Dan weten we dat in de winter dit misschien 280 km is, maar dat hoort langzamerhand tot het standaard repertoire bij deze auto’s. Er is een 85 kW-snellader aan boord waarmee in 5 minuten genoeg getankt kan worden voor een bereik van 50 kilometer, in 35 minuten wordt de lading tot 85 procent aangevuld.

Meer over