omslag

De net niet kloppende kleuren op Het Alles hebben een reden

Dave Eggers verzet zich tegen de algoritmen van de digitale grootgrutters.

Er is iets geks met de kleuren op Dave Eggers’ nieuwe roman The Every. Het oranje, roze, groen, geel en blauw op de paperback oogt niet goed, de combinaties wringen. Geen misslag van Eggers uitgeverij McSweeney’s, maar een doelbewuste prikkel.

Paperback, ontwerp Jessica Hische en Eve Weinsheimer. Beeld Vintage
Paperback, ontwerp Jessica Hische en Eve Weinsheimer.Beeld Vintage

Zoals de heldin van de roman, Delaney Wells, zich verzet tegen de almacht van internetmoloch The Every, zo wil McSweeney’s een alternatief bieden voor de eenheidsworst van online monopolisten en hun algoritmen.

Paperback, ontwerp Jessica Hische en Eve Weinsheimer. Beeld Vintage
Paperback, ontwerp Jessica Hische en Eve Weinsheimer.Beeld Vintage

Ontregelende kleuren passen daar net zo goed bij als Eggers’ beslissing de gebonden uitgave van The Every alleen via onafhankelijke boekwinkels te verkopen. Digitale grootgrutters als Amazon moeten wachten tot half november, als de paperbackeditie met de vloekende zuurstokkleuren op markt komt. Nog meer ongewoons: het omslagontwerp van Eve Weinsheimer en Jessica Hische verschijnt in zestien verschillende kleurcombinaties.

Paperback, ontwerp Jessica Hische en Eve Weinsheimer. Beeld Vintage
Paperback, ontwerp Jessica Hische en Eve Weinsheimer.Beeld Vintage

De gebonden editie wijkt weer anders af. McSweeney’s liet een reeks illustraties voor het stofomslag maken, die elk op een andere manier het thema van de roman verbeelden: als een naïeve utopie (illustrator Ivan Brunetti), een duistere zondvloed (Robyn O’Neil) of een trance verwekkend kleurenwiel (Kristin Farr). Het aantal illustraties wordt gestaag verder uitgebreid, zodat er uiteindelijk tientallen omslagvarianten zullen circuleren.

Gebonden editie, illustratie Ivan Brunetti. Beeld McSweeney's
Gebonden editie, illustratie Ivan Brunetti.Beeld McSweeney's
Gebonden editie, illustratie Robyn O'Neil. Beeld McSweeney's
Gebonden editie, illustratie Robyn O'Neil.Beeld McSweeney's
Gebonden editie, illustratie Kristin Farr. Beeld McSweeney's
Gebonden editie, illustratie Kristin Farr.Beeld McSweeney's

Het Alles, de Nederlands vertaling die deze week verscheen bij De Bezige Bij, gebruikt het omslag van de Amerikaanse paperbackeditie, zij het in maar één van de zestien kleurstellingen. De logoachtige illustratie van Jessica Hische, iets tussen een driedubbele draaikolk en gordiaanse knoop, sluit aan bij het cirkelvormige beeldmerk dat Hische in 2013 tekende voor De Cirkel, Eggers vorige internetsatire.

Ontwerp Jessica Hische en Eve Weinsheimer/ Moker Ontwerp. Beeld De Bezige Bij
Ontwerp Jessica Hische en Eve Weinsheimer/ Moker Ontwerp.Beeld De Bezige Bij

De Bezige Bij presenteert Het Alles samen met een nieuwe uitgave van De Cirkel, dat tot dusver verscheen bij Lebowski. In de nieuwe roman is alles nog groter en gekker dan in De Cirkel. Dat strekt zich uit tot grappen in het colofon, waarin onder het ISBN nog wat loze getallen zijn afgedrukt (‘45.9, 17-982.788’), als parodie op het datafetisjisme. En zie ook de maffe flaptekst, die begint met: ‘Flapteksten worden nooit gelezen, geen mens die dat doet.’

Jessica Hische en Eve Weinsheimer/ Moker Ontwerp. Beeld De Bezige Bij
Jessica Hische en Eve Weinsheimer/ Moker Ontwerp.Beeld De Bezige Bij

Dave Eggers: Het Alles

Ontwerp Jessica Hische en Eve Weinsheimer/ Moker Ontwerp.

De Bezige Bij; € 24,99.

Meer over