De naam van Smeets gonst maar Smeets weet van niets

Sport verkoopt en dus is het druk op de markt. Nederland krijgt in het voorjaar twee nieuwe sportbladen. Weekbladen nog wel....

WILLEM VISSERS

Misschien was het uit teleurstelling dat hoofdredacteur Hans Verstraaten van Nieuwe Revu het nieuws vorige week op straat gooide. In zijn column vertelde hij hoe adjunct Frans Lomans kwam vertellen dat hij vertrekt om zijn droom te verwezenlijken. Een sportief weekblad, waarvan de naam nog even geheim blijft.

TV Sport Magazine is de werktitel van de tweede nieuweling. Het blad, mogelijk gemaakt door NOS, Audax, ABN AMRO en initiatiefnemer Spaak & Wolzak, geeft wekelijks een overzicht van alle sportprogramma's op radio en tv. Presentatoren en verslaggevers van Studio Sport zullen ervoor schrijven.

Lomans, om weer terug te keren naar de eerste uitgave, is straks hoofdredacteur en hij neemt voetbalverslaggever Robert Heukels mee. Een aantal scribenten van kranten is inmiddels benaderd. Het gaat om een miljoenenproject. Andere namen gonzen rond. Mart Smeets, boegbeeld van Studio Sport, zou ook voor het blad gaan schrijven. Terwijl de NOS, mede-uitgever van TV Sport Magazine, toch zijn voornaamste broodheer is.

Smeets: 'Ik weet van niets. Je kunt me aan de leugendetector hangen, maar die zal niet uitslaan.' Met cynisme voegt hij toe: 'Ik heb vier aanbiedingen om voor sportbladen te schrijven. Ik ga een cd maken, doe mee in vier speelfilms, schrijf een roman en ben bezig met een verhalenbundel.'

Uitgever is Arie Bruin, die niet gelieerd is aan een bestaande uitgeverij en die over de lancering niet veel kwijt wil. Bruin was in het verleden onder meer marketingmanager van Nieuwe Revu en werkte ook bij IDTV. Liever had hij gewild dat alles nog even stil was gehouden, maar de onthulling van Verstraaten zet hem voor het blok.

'Er zijn twee gerenommeerde financiële partijen, maar ik noem geen bedragen of namen. Wij weten wat nodig is om een sportblad uit te geven en hebben rekening gehouden met tegenvallers.'

Het blad gaat zeker door tot 2000, als Nederland en België de Europese titelstrijd voetbal houden, en de reclamecampagne zal indrukwekkend zijn.

Hoofdredacteur Cees van Cuilenborg van concurrent Voetbal International heeft eigenlijk nog niets gehoord over het blad van Bruin, maar hij weet wel hoe moeilijk het is een formule uit te dokteren die aanslaat. 'Het klinkt misschien cynisch, maar hoeveel pogingen zijn al gedaan?'

Anderzijds is er volgens hem wel ruimte voor een sportblad. Het feit dat VNU al jaren studeert op een gouden formule zegt hem genoeg over de moeilijkheidsgraad. 'Met ons maandblad Sport International gaat het heel goed. Wij zouden kunnen overwegen om dat één keer per week uit te brengen.'

Dat VI afgelopen jaar duizenden abonnees verloor, betekent volgens Van Cuilenborg niet zo veel. 'VI is afhankelijk van trends. In een jaar van een groot toernooi trekt het bestand weer aan. Bovendien hebben wij van alle sportbladen in Europa relatief het hoogste aantal lezers. De rek is er een beetje uit. Vandaar dat we denken aan expansie in het buitenland.'

Zo was deze week de presentatie van de Belgische Sport International en VI kocht ook het Belgische blad Voetbal Magazine voor de helft op. 'Investeren in de breedte, dat is onze tactiek.'

Willem Vissers

Meer over