Albumrecensie

De ‘multimediale missa brevis’ Revelations van Wim Henderickx gaat geslepen om met clichés ★★★★☆

null Beeld

In 2017 bracht Muziektheater Transparant Revelations in première, een werk van mede-Vlaming Wim Henderickx. Hij componeerde een ‘multimediale missa brevis’, een korte mis die hij inrichtte voor sopraan, vrouwenkoor, klein ensemble en elektronica. Ook op de Operadagen Rotterdam bleek hoe Henderickx zich had laten inspireren door de visioenen van de 13de-eeuwse Brabantse mystica Hadewijch.

Waar zij in de kunsten opduikt, kan het misgaan. Voor je het weet luister je naar neomiddeleeuwse, engelachtige zangsferen, die even vroom zijn als gaapverwekkend. Daar heeft Henderickx geen last van. Toegegeven, rond de dames van het Vlaams Radiokoor en solosopraan Lore Binon glinstert soms een halo. Maar Henderickx is een te geslepen componist om tevreden te zijn met clichés. Met dank aan een andere inspiratiebron, de 13de-eeuwse soefimysticus Rumi, smokkelt hij kruidige fluit-, strijk- en trommelklanken binnen. Het Hermes Ensemble levert ze virtuoos af.

Prachtig slot ook, met vervagende vrouwenstemmen en doffe trom in een elektronische soundscape van Jorrit Tamminga. Geen idee wat Lore Binon daar allemaal prevelt, maar wat lost ze fraai op in de mist des tijds.

Wim Henderickx

Revelations

Klassiek

★★★★☆

Antarctica Records

Meer over