De Mönnink nieuwe topman Sanoma Media Nederland

Peter de Mönnink wordt per 1 januari 2014 de nieuwe topman van Sanoma Media Nederland. Dat is vandaag bekendgemaakt. Hij volgt Dick Molman op, waarvan eerder al bekend werd dat hij het bedrijf zou verlaten. Molman vertrekt per 1 november om 'ruimte te maken voor zijn opvolger'.

Redactie
Hoofdkantoor Sanoma Media Nederland Beeld anp
Hoofdkantoor Sanoma Media NederlandBeeld anp

De 50-jarige De Mönnink is de huidige topman (ceo) van Reed Business Nederland & Reed Business International en Reed Construction Data (VS/Canada). De Mönnink heeft veel ervaring in de mediabranche, zo liet Sanoma weten. Hij werkte sinds 1988 bij Reed Elsevier.

Het Finse beursgenoteerde Sanoma, het moederbedrijf van de Nederlandse tv-zenders van SBS, nieuwswebsite Nu.nl en tijdschriften als de Libelle en Donald Duck, heeft in Nederland ruim 1600 medewerkers in dienst. Het concern kampt in Nederland met een sterke verslechtering van de advertentiemarkt en een krimpende omzet. Ook schreef het aan het begin van het jaar honderden miljoenen euro's af op SBS. Volgens vakbonden bereidt het bedrijf een reorganisatie voor, waarbij een nieuwe ontslagronde zal worden doorgevoerd bij de Nederlandse bladentak en ook bladen zullen verdwijnen.

Molman stond bij Sanoma 7 jaar aan het roer. Half mei kondigde hij zijn geplande terugtreden aan. 'In het algemeen vind ik dat de zetel van topman na een bepaalde periode nieuw bloed nodig heeft', zo zei hij eerder tegen het ANP. Daarbij noemde hij de afgelopen jaren 'zeer intensief'. Molman benadrukte destijds dat er geen druk op hem was uitgeoefend om te stoppen vanwege de lastige gang van zaken voor Sanoma op de Nederlandse markt.

Meer over