De Mol had 'anti-Talpastemming' wel verwacht

HILVERSUM (ANP) - John de Mol had voor het begin van Talpa wel verwacht dat er na aanvang van die zender een 'anti-Talpasentiment' kon ontstaan. Dat zegt de omroepbaas deze maand in een interview in vakblad Broadcast Magazine.

Door dat zelfde blad werd hij afgelopen vrijdag uitgeroepen tot Omroepman van het Jaar. Volgens de media-ondernemer kwam de venijnigheid van de kritiek op Talpa voor hem ook niet als een verrassing.

,,Het is uiteindelijk gebeurd in een omvang die ik wel had ingeschat. Het is zo Nederlands en ik herken het langzamerhand een beetje als je met iets nieuws komt. Eerst prijzen ze je de hemel in en dan weet je al dat de grote hamers naast het standbeeld liggen om dat net zo hard weer aan gruzelementen te slaan. Het valt me alleen op dat er zo weinig weerwoord is. Er worden zoveel feitelijke onjuistheden en aannames geschreven of gezegd.''

Reclameonderbrekingen

Voetbalfans klagen over reclameonderbrekingen in De Wedstrijden, kijkcijfers van diverse Talpa-programma's laten nog te wensen over en Nederlanders lijken zich te ergeren aan het feit dat De Mol veel met geld voor elkaar krijgt.

De Mol ziet de kritiek niet als een persoonlijke vereffening in zijn richting, wat onlangs in zakenblad Quote stond. ,,Ik zie het meer als een algemene tendens in dit land, dat wie boven het maaiveld probeert uit te steken altijd op weerstand stuit. Hou het maar bij het oude, doe maar gewoon en doe eigenlijk liever vooral niks.''

De zakenman zegt in Broadcast Magazine dat hij trots is over hoe Talpa er na vijf maanden voor staat. Vooral de aandacht voor Nederlands drama looft hij. Hij is niet verbaasd dat de kijkcijfers regelmatig tegenzitten. ,,Dat van de twintig programma's die je lanceert er vijftien floppen is gewoon een wetmatigheid, dan kán niet anders.''

Meer over