nieuws

De Londense theaters ontwaken na een diepe coronaslaap

Een volledige terugkeer naar normale tijden zal nog enkele maanden op zich laten wachten.

Het Apollo Theatre in Londen. Beeld AP
Het Apollo Theatre in Londen.Beeld AP

Is er een betere manier om het West End na een coronaslaap tot leven te brengen dan met een feelgoodmusical? Dat is precies wat donderdagavond zal gebeuren in het 120 jaar oude Apollo Theatre, in het hart van de Londense theaterwereld. Daar beleeft Everybody’s Talking About Jamie een herstart. Het zal echter tot de zomer duren voor de normale tijden goeddeels zijn teruggekeerd.

Begin deze week konden restaurants, kroegen, musea, bioscopen en theaters hun deuren heropenen, wat massaal gebeurde. Het British Museum vierde de terugkeer met een expositie over Nero, Tate Modern met Rodin en de Royal Academy of Arts verwacht een toeloop voor David Hockney. In de Queen’s Gallery hangen twee zalen vol met Hollandse meesters uit de collectie van de Engelse koningin, waaronder een Vermeer en vijf fraaie Rembrandts.

Muziekliefhebbers komen ook weer aan bod, met name liefhebbers van klassieke muziek. Simon Rattle en zijn London Symphony Orchestra vieren het einde van de coronacrisis met muziek van Britten, Fauré en Dvorak. Popliefhebbers moeten nog even geduld hebben. Op de weilanden van Glastonbury bijvoorbeeld hebben festivalgangers plaatsgemaakt voor koeien die melk produceren waarvan Worthy Cheddar zal worden gemaakt.

Voor musea is de heropening relatief eenvoudig, maar dat geldt niet voor theaters. Een productie vergt veel voorbereidingstijd. De heropening van 17 mei was al in februari gepland, maar premier Boris Johnson gaf tien dagen geleden pas het groene licht. Kleinere theaters zijn iets flexibeler en hebben daardoor een voorsprong, zoals het Barn Theatre in Cirencester, waar A Russian Doll te zien is, een stuk over Russische inmenging in aanloop naar het Brexit-referendum.

Andrew Lloyd Webber

Het West End is pas het West End als er shows van Andrew Lloyd Webber te zien zijn. Deze zomer zal de theaterkoning The Phantom of the Opera tonen, Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat en Cinderella. Lloyd Webber vergeleek landgenoten die vaccins weigeren onlangs met mensen die dronken achter het stuur stappen. Het tonen van een vaccinatiepaspoort zal voorlopig niet niet verplicht zijn, maar de regering heeft er wel meermaals op gezinspeeld.

Bezoekers van Everybody’s Talking About Jamie, een verhaal over een tiener wiens droom om dragqueen te worden stuit op weerstand in de achterstandswijk waar hij opgroeit, moeten van tevoren een gezondheidsverklaring invullen en bij de ingang hun temperatuur laten opnemen. Een sneltest is niet nodig, een mondkapje wel. De zaal mag halfvol zitten. Een paar dagen later is er een toneelstuk over de zes vrouwen van Hendrik VIII te zien in de Lyric, iets verderop aan Shaftesbury Avenue.

Wanneer toeristen weer de kans krijgen om al dit moois te zien, hangt af van de grillen van Boris Johnson.