concertrecensieSeptember me

De leden van het Ragazze Kwartet klinken op hun best in warm uitgesponnen harmonieën ★★★☆☆

Op festival September me werd muziek van de Amerikaanse componist Caroline Shaw gespeeld.

Het Ragazze Kwartet, met van links naar rechts Rosa Arnold, Rebecca Wise, Annemijn Bergkotte en Jeanita Vriens-van Tongeren. Beeld Nichon Glerum
Het Ragazze Kwartet, met van links naar rechts Rosa Arnold, Rebecca Wise, Annemijn Bergkotte en Jeanita Vriens-van Tongeren.Beeld Nichon Glerum

De Flint in Amersfoort was dit weekend gehuld in een groene zweem van sfeervol licht en planten. Het Ragazze Kwartet had het theater als uitvalsbasis voor zijn festival September me, met als thema ‘In de geheime tuin’. Videoprojecties van blaadjes, bloemen en bomen door audiovisueel artiest Jony Easterby begeleidden de muziek van Mozart, Luciano Berio en de Amerikaanse componist, violist en zangeres Caroline Shaw (38).

Shaw, ‘composer in residence’, heeft een fascinatie voor landschappen en natuur. Ze schrijft onder meer voor films, voor koor (ze won een Pulitzer voor haar stuk Partita for 8) en strijkkwartet. Ook werkte ze als producer samen met hiphopartiest Kanye West, met rockband The National en operadiva Renée Fleming.

Ronkend zette het Ragazze Kwartet vrijdagavond Shaws Plan & Elevation (2015) in, waarvoor ze zich liet inspireren door het park Dumarton Oaks in Washinton DC. Ze speelt met snel wisselende klankkleuren (veel getokkel en schrille fluittonen) en ze laat haar tonale muziek telkens even dissonant struikelen. Het kwartet liet de minimalistische Glass-arpeggio’s en citaatjes van Mozart en Ravel knap ontsporen.

In het werk The Evergreen, geschreven in opdracht van het Ragazze en geïnspireerd op een boom, draait het juist om langzaam meanderende muzikale cellen die in elkaar schuiven en elkaar dan weer loslaten. Springerige syncopes en over elkaar heen schuivende melodische lijnen gaan over in barok obstinaat cellogetokkel. Heel hoog daarboven plukken de violen ijzig aan het deel van de snaren achter de kam. Uiteindelijk vinden de leden van het Ragazze elkaar in warm uitgesponnen harmonieën en dat is wanneer ze op hun best klinken.

Berio Duo’s voor twee violen door Rosa Arnold en Jeanita Vriens-van Tongeren hadden de intensiteit en intimiteit die in de twee delen uit Mozarts Vierde strijkkwintet ontbraken.

September me

Klassiek