De kleine revolutie

IN 2005 BEKEERDE DE NEDERLANDSE VROUW ZICH TOT DE JURK EN DE ROK. MODELLETJES WAARMEE JE NOG WEL KUNT FIETSEN....

Als er zoiets bestaat als dé Nederlandse vrouw, en je zou haar uiterlijk moeten beschrijven, dan kom je uit op wat het sportieve type wordt genoemd. Een vrouw op platte schoenen, met weinig make-up, een warme, praktische, regenbestendige jas, een vrolijk rood geverfd, maar gemakkelijk kapsel. Een vrouw die, zoals het cliché wil, ieder moment op de fiets kan springen. Een vrouw in een broek.

Dat beeld dient enigszins bijgesteld te worden. Er heeft zich afgelopen jaar een kleine revolutie afgespeeld in het kleedgedrag van de Nederlandse vrouw. 2005 Is het jaar waarin de Nederlandse vrouw ongekend uitbundig over straat ging. In 2005 bekeerde ze zich tot de jurk en de rok.

Bij Miss Etam, de Nederlandse marktleider op het gebied van vrouwenmode, werden dit jaar twee keer zoveel rokken en jurken verkocht als het jaar ervoor. Op de grote maten-afdeling was het zelfs meer dan vijf keer zoveel.

Bij H & M, dat geen cijfers geeft, waren de jurken en rokken evenmin aan te slepen, zegt pr-woordvoerster Elke Kieft. En ook kleinere modebedrijven gingen op damesachtig. Bij Laundry Industry leek het wel of op de vrouwenafdeling geen broek meer te vinden was.

In het internationale modebeeld is de rok al een paar seizoenen bezig aan een opmars. Het begon in 2004 met de knielange, wijde, klassieke jaren-vijftig rok van Prada en de strokenjurken van Dries van Noten. Afgelopen jaar vielen op de catwalks vooral ook jurken op met een licht folkloristisch tintje: kaftans en hippie-achtige jurken met wijde mouwen en iets verhoogde taille.

Die jurken hebben we in het Nederlandse straatbeeld nog nauwelijks teruggezien - alleen Laundry Industry had modellen met een verhoogde taille. De grootste Nederlandse hit was, op straat en bij Miss Etam, de strokenrok. De Nederlandse vrouw droeg 'm bij voorkeur in het wit, met een stoere, brede riem en, in navolging van actrice en stijlicoon Sienna Miller, cowboylaarzen.

Ook een groot succes bij Miss Etam: een tricot overslagjurk met print, om over een broek heen te dragen. 'Modellen waarmee je toch op de fiets kunt', aldus Kieft.

Bij H & M deden wijde rokken het erg goed, en waren de tricot overslagjurken met print ( zonder broek) meestal al van de rekken verdwenen voor ze er goed en wel hingen. Waarbij gold: hoe drukker en kleurrijker de print, hoe beter.

Komende zomer gaat de jurk door met haar zegetocht. Het exotische model heeft plaats gemaakt voor een gebloemde jarenveertigjurk tot boven de knie (Gucci), een losvallend, meisjesachtige overgooier in zachte grijs- en huidtinten (Prada), lange, kuise Victoriaanse gewaden (Rochas) en de korte, rechte, onschuldige jurkjes uit de jaren zestig (onder meer bij Burberry Prorsum en D & G).

Ook de Nederlandse confectie-industrie blijft inzetten op jurken. Al gaat Miss Etam daarnaast voorzichtig proberen of de Nederlandse vrouw al rijp is die andere catwalktrend van 2005: de bermuda.

Meer over