De juridische strijd om de belminuten tussen 1633 en 1650

Draai niet 1650, maar 1633 of was het nu omgekeerd?..

Een paar weken geleden ontstond er bij de klanten van beide goedkope belbedrijven verwarring. '1633 is nu 1650', meldde de ene brief. 'Niet waar, 1633 is nog steeds 1633 en ook nog de goedkoopste', riep een andere.

De klanten werden er radeloos van. Wie is nu het echte belbedrijf? Ze belden beide belbedrijven dol. Maar kwamen er niet echt uit. Gelukkig biedt een uitspraak van de rechter nu enig houvast. 1633 is het echte bedrijf, maar om het makkelijk te maken heet het 1650.

Global Access (het oude 1633) van directeur Paul Gelderloos was één van de eerste Nederlandse telecombedrijven die alternatieve diensten aanbood. Gelderloos maakte gebruik van de faciliteiten van de Amerikaanse Telegroup.

Dat bedrijf ging failliet en werd overgenomen door de Amerikaanse gigant Primus. Primus kreeg nummer 1633 en ook het klantenbestand, dacht het bedrijf.

Maar daar vergiste de telecomgigant zich in. Want Gelderloos had bij Telegroup slim bedongen dat de verkoop en marketing exclusief hem toebehoorde. Primus deed nog wel een poging hem uit te kopen. 'Maar het bod was belachelijk laag. Ik besloot toen zelfstandig door te gaan', aldus Gelderloos.

Dat kon niet meer onder nummer 1633, want dat was hij kwijt. Dus werd het 1650. 'De 1650-dienst is ook beter omdat hij gebruik maakt van één van de beste telecomnetten ter wereld', zegt hij. Gelderloos mailde zijn klanten dat het nummer veranderd was. Primus beschuldigde Gelderloos van illegaal kopiëren van het klantenbestand en stapte naar de rechter. Die gaf Gelderloos (1650 inmiddels) volkomen gelijk. Het klantenbestand van het vroegere 1633 was van hem.

Wel moest Gelderloos de naam van zijn bedrijf Global Access veranderen. Dat heet nu Scarlett Telecom.

De nummerovergang kostte Gelderloos de helft van zijn klantenbestand. 'Het groeit weer gestadig. Ik heb nu meer dan zeven miljoen belminuten', zegt hij. Maar het klantenbestand is niet zijn grootste zorg. 'Primus houdt zich niet aan de uitspraak van de rechter en blijft mijn klanten bestoken. Ik praat nu met mijn advocaat en stap naar de rechter.' 1633 of 1650? Het zal bellers een zorg zijn. De enige vraag die telt is wie de goedkoopste is. Primus (1633) lijkt goedkoper. Gelderloos (1650): 'Ik weet het niet. Bij 1633 circuleren meer tarievenlijsten, waar minstens 20 procent verschil in zit. Ik durf geen uitspraak te doen over wie het goedkoopst is.'

Meer over