RecensieBlack Country, New Road

De hype rond Black Country, New Road blijkt terecht, op de openingsdag van Eurosonic ★★★★☆

Frontman Isaac Wood speelt geen rol, maar heeft werkelijk iets te vertellen.

De Britse band Black Country, New Road in de Martinikerk in Groningen tijdens Eurosonic 2020. Beeld Ben Houdijk
De Britse band Black Country, New Road in de Martinikerk in Groningen tijdens Eurosonic 2020.Beeld Ben Houdijk

Een geslaagde editie van het Groningse showcasefestival Eurosonic kan eigenlijk niet zonder: een bandje waar rumoer omheen hangt, en waarvoor zich een eindeloze rij voor het poppodium opstelt. Bij de openingsdag van het festival is het al zover. De Londense band Black Country, New Road speelt in de Vera en daar is het dringen. De Britten drijven op een klassiek Engelse pophype, met slechts een handvol vooruitgesnelde nummers op zak. En popvolgers zijn brave mensen: ze draven allemaal op voor het debuut van dat bandje waarover ‘iedereen het heeft’.

De buzz blijkt terecht. Je moet even je best doen voor Black Country, New Road, en er bij voorkeur niet van achteruit de zaal hard doorheen gaan staan lullen. Richt je de volle aandacht op dit grote gezelschap piepjonge Britse musici, dan krijg je veel terug. De band maakt een soort literaire postpunk met accenten uit de folk en zelfs kamermuziek, en neemt nogal de tijd voor de liedjes. Veel songs worden ingeleid door het stemmen van de instrumenten. Haast ongemerkt glijden de aarzelend melodieuze lijnen daarna door in een liedstructuur, met hoofdrollen voor de zanger-gitarist en een verhalende sopraansax.

De fel gedeclameerde teksten van Isaac Wood zijn mysterieus en donker poëtisch, en hij laat de meanderende songs steeds tot een daverende ontlading komen. Dan schreeuwt hij voluit en geëxalteerd, bij snijdende en behoorlijk hard rockende gitaren. Prachtig om naar te kijken, vooral ook omdat er geen spoor van theatraliteit in zijn vertolking valt te bespeuren. Hij speelt geen rol, maar heeft werkelijk iets te vertellen. Je blijft op deze euforische momenten aan de grond genageld naar dit geconcentreerd musicerende en bloedserieuze bandje kijken. En weet dat we van Black Country, New Road nog veel plezier gaan beleven.

Black Country, New Road

Pop

★★★★☆