De hoofdrol in Don Giovanni is voor de dirigent

Teodor Currentzis is de Griekse dirigent die aan de voet van de Russische Oeral een kunstenaarskolonie heeft gesticht. In het knusse Tsjaikovski Theater van Perm heeft hij zich onder meer gestort op de drie opera's die Mozart componeerde op tekst van Lorenzo da Ponte. De cd-versies van Le nozze di Figaro en Così fan tutte oogstten naast gejuich ook gemonkel. Hoorde de een vers bloed bruisen door een oude partituur, de ander hekelde maniertjes en geschmier.

Teodor Currentzis. Beeld anp
Teodor Currentzis.Beeld anp

In Don Giovanni blijft Currentzis zijn aanpak in elk geval trouw. De hoofdrol is voor de dirigent, die als een seismograaf elke emotionele trilling in de noten registreert. Currentzis' Mozart klinkt niet noodzakelijkerwijs beschaafd. Zo valt de ouverture op orkaankracht binnen, met jankende violen en een gure fluit. Dat is alvast duidelijk: Don Giovanni, de rokkengraaiende, moordende, maar desondanks charismatische libertijn, komt slecht aan z'n eind.

Een nadeel van Currentzis' strakke hand is dat hij de creativiteit van enkele zangsolisten verstikt. De Don Giovanni van bariton Dimitris Tiliakos lijdt in Là ci darem la mano, het duet met de boerenmeid Zerlina, aan een licht vermoeide, kakkineuze klank. Alleen bij Masetto (Guido Loconsolo) en Donna Elvira (Karina Gauvin) vloeien stemtechniek en acteervermogen naadloos samen. Hoe invoelbaar, Elvira's klaagzang over die fascinerende schoft van een Don Giovanni.

Teodor Currentzis

Don Giovanni.
Klassiek, Sony Classical.

Meer over