Album

De composities van Emma-Jean Thackray zijn druk, maar laten ruimte voor fraaie solo’s ★★★★☆

null Beeld

Een sousafoon hoor je niet zo vaak meer in de hedendaagse jazz, maar de Engelse Emma-Jean Thackray geeft de diepe bastonen een prominente plek op haar muzikaal zeer wijdlopige debuutalbum Yellow. Meteen in de openingstrack Mercury hoor je Ben Kelly blazen terwijl de Rhodes-piano van Lyle Barton onrustig om haar hem heen kwettert.

Als Thackray dan zelf de trompet tegen haar mond zet, is een van de mooiste, veelzijdigste jazzalbums die de toch al zo creatieve Londense jazzscene de laatste tijd voortbracht pas echt begonnen.

Thackray haalt op Yellow de jazzgeschiedenis van de afgelopen halve eeuw overhoop. De spirituele jazz van gelijkgestemde voorouders Alice Coltrane en Pharoah Sanders, de fusion zoals Miles Davis die begin jaren zeventig ontwikkelde en de orkestrale, met soul gelardeerde jazz van Kamasi Washington – je hoort het allemaal terug op Yellow. Maar er is ook ruimte voor de elektronische kruisbestuiving van jazz en beats, zoals gepatenteerd door Flying Lotus.

De composities zijn druk, maar laten tussen koortjes in ruimte voor fraaie solo’s van bijvoorbeeld Thackray zelf in About That.

Emma-Jean Thackray

Yelllow

Jazz

★★★★☆

Movement/V2

Welke nieuwe muziek is er uitgebracht en wat vinden de experts van de Volkskrant daarvan? Bekijk onze muziekpagina met het album van deze week, alle recensies en de tracks van de week.