DE CAMERA IS OVERAL, MAAR HET LEVERT WEINIG OP

** God is My DJ..

JPE

Zeven maanden volgde regisseur Carin Goeijers de jonge, gedrevenentrepreneur Duncan Stutterheim. De initiator van grote dance-feesten alsSensation vond het een eer; de camera mocht overal bij zijn.

Zij gaat op bezoek bij zijn vader Cor ('een van de beste ondernemers vanNederland', aldus Duncan). Ze is bij hem thuis, in zijn Amsterdamsegrachtenpand met lift, als Stutterheims dochtertjes van een en drie hunfavoriete afhaal-sushi eten. Ze filmt een ontmoeting met pianist Jan Vayne,die opzwepende riedeltjes in elkaar flanst voor Sensation. En ze is erbijals er slechtnieuwsgesprekken moeten worden gevoerd met hetID & T-personeel.

De insteek van Goeijers - die in 2000 een Gouden Kalf won voor Denieuwerwetse wereld - en producent Pieter van Huystee was een documentairevoor een jong bioscooppubliek. Dat is God is My DJ niet geworden; niet dedancecultuur is centraal komen te staan, maar de financiële problemen vanID & T en de pogingen een verlies lijdend radiostation te verkopen. OmdatGoeijers zo weinig informatie geeft (een enkele keer verschijnt eenvoornaam of functie in beeld; vragen worden er niet gesteld) zijn deontwikkelingen echter nauwelijks te volgen.

Goeijers schuwt de psychologie van de koude grond niet: het leven vanDuncan wordt nadrukkelijk in de schaduw geplaatst van zijn overleden broerMiles, die in september 2000 met zijn Porsche tegen een boom reed. In eenoude radio-opname vertelt Duncan over de dood van Miles, er zijn homemoviesvan de begrafenis te zien en een vreemde animatie waarin een zwarte Porschein de nacht verdwijnt.

Duncan vertelt dat hij na de dood van zijn grote broer een jaar langveel drugs gebruikte, een reis maakte en De alchemist van Paulo Coelho las.Maar wat hem nu precies drijft, waar zijn passie voor trance en dancevandaan komt, en waarom Joop van den Ende wel iets ziet in de wakeboardendeondernemer blijft volstrekt duister. JPE

Meer over