TestBlik

De BMW iX3 is jammer genoeg gebaseerd op een bestaande auto, maar is wel erg goed

Elektrische auto’s die van nul af zijn ontworpen zijn veel leuker dan bestaande auto’s die elektrisch worden gemaakt. De BMW iX3 is overigens wel erg goed.

BMW iX3 Beeld
BMW iX3

BMW iX3

Prijs € 67.500 (executive-uitvoering 73.500)

LxBxH 473x189x167 cm

Gewicht 2.260 kg

Batterij 80 kWh 345 V li-ion

Vermogen 286 pk (210

Actieradius 350-400 km (praktijk) / 460 (WLTP)

U kent ze vermoedelijk ook: die veel te grote auto's die bij u in de straat nodeloos lang de laadpaal bezet houden. Nodeloos, omdat het nauwelijks elektrische auto's zijn, maar zogeheten belastinghybrides. Oftewel: auto's die rijden op fossiele brandstof en ergens nog een batterij verstopt hebben waarmee je elektrisch net de straat uit kunt rijden. Tot voor kort leverden ze riante belastingvoordelen (bijtelling) op, die inmiddels nauwelijks nog bestaan. Op rijksoverheid.nl staat de reden waarom ze zijn opgeheven: ‘Deze auto's rijden veel minder kilometers elektrisch dan verwacht.’ Joh. Wel krijgen ze nog even 50 procent korting op de (door het hogere gewicht wel hogere) wegenbelasting.

De Mitsubishi Outlander was zo’n beetje de moeder aller belastinghybriden, maar Volvo, Audi, Porsche, Range Rover en BMW konden er ook wat van met hun quasimilieuvriendelijke SUV’s. Bij Blik in de straat staat dagelijks zo’n BMW X3 de paal te bezetten. Of wacht, is dat wel een hybride? BMW huldigt namelijk de ‘power of choice’, een nog niet voltooid streven (lees: reclamekreet) dat inhoudt dat van elk model een benzine-, diesel-, hybride en elektrische versie bestaat. Zodat u kunt kiezen. En BMW dat niet hoeft te doen. En dat tot gevolg heeft dat de iX3 zo goed als hetzelfde oogt als de X3, de behoorlijk populaire, in Bliks ogen wat lompe SUV, met zo'n enórme voorkant. Uiteindelijk is dat natuurlijk de efficiëntste manier van auto’s maken. Het zal allemaal best, maar Blik wacht toch met smart op BMW’s iX. Dat is namelijk geen bestaande auto met een elektromotor, maar een van de grond af aan ontwikkelde elektrische auto. Zoals BMW die met de i3 al heeft.

Wat je zodoende bij BMW ziet, is wat je op de weg in het algemeen begint te zien: bestaande auto’s die elektrisch worden gemaakt naast elektrische auto die van nul af zijn ontworpen. Die laatste categorie, met behalve de BMW i3 ook natuurlijk de Tesla's en vooral de Honda e, is echt zo veel leuker, maar voorlopig nog in de minderheid. Neem die genoemde nieuwe iX van BMW. Die krijgt naar verluidt een rechthoekig stuur, zodat je het, wanneer de auto op zeker moment autonoom verder rijdt, kunt opbergen in het dashboard.

Blauwe accenten onderscheiden de ix3 van de andere X3'en, omdat blauw het nieuwe groen is. Op de namaakluchtstroominlaat prijkt dan ook nog eens de ‘i’ van elektrisch. Beeld
Blauwe accenten onderscheiden de ix3 van de andere X3'en, omdat blauw het nieuwe groen is. Op de namaakluchtstroominlaat prijkt dan ook nog eens de ‘i’ van elektrisch.

Zulke grappen zitten niet in de iX3, die alleen voor arendsogen te onderscheiden is van zijn fossiele broer. Er zitten wat blauwe accentjes (lijntjes) hier en daar (blauw is het nieuwe groen), de ‘nieren’ van de grille zijn anders gevuld, maar verder zal het niemand opvallen dat u bent overgestapt op elektrisch. Dat BMW in de iX3 bijna alles heeft gehandhaafd van die andere X3, is deels ook wel weer te begrijpen, want ja, het zijn natuurlijk gewoon heel erg goede auto’s. Ook deze iX3 puilt uit van de, standaard aanwezige, luxe en veiligheid. Sensoren en camera's zijn inmiddels niet meer te tellen; we ontwaarden er zelfs een die in de gaten houdt of de bestuurder niet zit te knikkebollen (of appen). Zo ja, dan wordt een in eerste instantie milde waarschuwing gegeven - verder durfden we het systeem niet te testen. Knoppen en beeldschermen gaan in het iDrive-systeem al jaren samen bij BMW . Spraakbesturing kenden we ook al, maar een vierde mogelijkheid om de radio zachter te zetten is door middel van een soort gebarentaal. Blik vond het totale flauwekul, maar als u voortaan een wild gesticulerende bestuurder in een iX3 ziet, dan weet u dat het niet per se betekent dat zij haar gesprekspartner iets pijnlijks aan het uitleggen is.

De motor van de iX3 bevindt zich achterin. Derhalve bevindt zich voor onder de motorkap vooral lucht. Onbenutte ruimte die er is omdat om efficiencyredenen het karkas hetzelfde is als die van zijn benzine- en dieselbroertjes. Beeld
De motor van de iX3 bevindt zich achterin. Derhalve bevindt zich voor onder de motorkap vooral lucht. Onbenutte ruimte die er is omdat om efficiencyredenen het karkas hetzelfde is als die van zijn benzine- en dieselbroertjes.

Wat verder opvalt aan de voortreffelijk rijdende iX3 is het energieverbruik. De auto geeft tijdens het rijden niet alleen een behoorlijke accurate actieradius aan, maar ook het daadwerkelijke energieverbruik. In onze testweek bedroeg dat 19,7 kWh per 100 km. Met de batterij van 80 kWh zou dat in een actieradius van 406 km moeten resulteren; dat haalde-ie dan weer net niet. Desondanks: chapeau. De iX3 dankt het aan verbeterde celtechnologie van de niet groter geworden batterijen (20 procent meer energiedichtheid dan voorheen, aldus BMW). En over dat voortreffelijke rijden gesproken: BMW heeft ervoor gekozen de motor achterin te plaatsen, net als de aandrijving - zo goed als zonder gevolgen voor de bagageruimte overigens. Dat zou anders moeten voelen dan een voorwielaangedreven auto, maar door het gewicht en het lage zwaartepunt (batterijpakket op de bodem) valt dat allemaal reuze mee - of tegen, al naar gelang uw romantische rijstijlaanleg.

De iX3 is in technologie en efficiency vernieuwend, maar dat gaan we pas ook daadwerkelijk zíén als de Zuid-Duitsers het in een vernieuwend design gaan verpakken. Die dus, heel verwarrend, iX gaat heten. Misschien tegen die tijd ook de naamgeving eens gaan vernieuwen?

iDrive

De iX3 maakt als alle BMW’s gebruik van iDrive, de besturing van alle zogeheten secundaire voertuigsystemen (entertainment, navigatie, communicatie) dat bestaat uit lcd-scherm en de bekende controllerknop op de middenconsole. Dat systeem is twintig jaar oud (zat toen voor het eerst in de 7-serie) en toe aan de zevende generatie. Maandag 15/3 ging versie 8 in première, die in de later dit jaar op de markt verschijnende iX zijn opwachting zal maken.

Omdat ze bij BMW ook wel snappen dat het allemaal best wel duur is, zo'n elektrische BMW, krijg je er standaard heel veel luxe bij. Zoals een panoramadak. Daar wordt Blik oprecht heel vrolijk van. Beeld
Omdat ze bij BMW ook wel snappen dat het allemaal best wel duur is, zo'n elektrische BMW, krijg je er standaard heel veel luxe bij. Zoals een panoramadak. Daar wordt Blik oprecht heel vrolijk van.
Met uitzondering van de blauwe lijnen (ook rondom het logo op het stuur) zal het interieur van de iX3 voor BMW-rijders vertrouwd voorkomen. Na het beroeren van de (blauwe) startknop klinkt een compositie van een der beroemdste filmmuziekcomponisten, Hans Zimmer.  Beeld
Met uitzondering van de blauwe lijnen (ook rondom het logo op het stuur) zal het interieur van de iX3 voor BMW-rijders vertrouwd voorkomen. Na het beroeren van de (blauwe) startknop klinkt een compositie van een der beroemdste filmmuziekcomponisten, Hans Zimmer.
Het hart van de iX3 is een bijzonder pientere elektromotor. Een van de claims van BMW is dat bij de fabricage ervan geen schaarse grondstoffen worden gebruikt. Beeld Tom Kirkpatrick ; BMW AG
Het hart van de iX3 is een bijzonder pientere elektromotor. Een van de claims van BMW is dat bij de fabricage ervan geen schaarse grondstoffen worden gebruikt.Beeld Tom Kirkpatrick ; BMW AG
Meer over