picsFLOORTJE SMIT

De bioscoopbezoeker heeft vooral behoefte aan duidelijkheid

Justin Benson en Aaron MoorheadBeeld WireImage

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Bijzondere boodschap van regisseurs Justin Benson en Aaron Moorhead op Instagram deze week: ga niet naar onze film. De sciencefictionthriller Synchronic wordt in oktober uitgebracht in de Amerikaanse bioscopen, maar het is niet hun bedoeling dat mensen daarnaartoe gaan. Gewoon even wachten. ‘Over een paar maanden is hij te zien via video on demand’, schrijven ze.

Wat is er gebeurd met het traditionele adagium ‘mijn film is gemaakt voor het grote scherm’ van regisseurs? Corona, natuurlijk. Benson en Moorhead laten weten dat de release hun door de strot is gedrukt. ‘Op het moment van schrijven zouden we zelf absoluut niet naar een bioscoop gaan, dus we kunnen jullie niet aanmoedigen dat wel te doen.’

Nog steeds zit de Amerikaanse filmindustrie met de handen in het haar over het uitbrengen van films. Wat te doen met de blockbusters die op de plank liggen? Tenet had het publiek weer naar de bioscoop moeten trekken. Dat lukt niet goed, blijkt nu: de bezoekcijfers vallen tegen. Durven mensen niet, of is de film te highbrow voor een groot publiek? Niemand die het weet.

Ook Disneys aanpak met Mulan lijkt niet goed uit te pakken. Hoeveel mensen de film precies voor 22 euro hebben bekeken op Disney+ blijft schimmig; duidelijk is wel dat de film in de Chinese bioscoop is geflopt. Maar dat kan ook aan de controversen rondom de film liggen, of doordat de Chinezen het gewoon een bespottelijke westerse visie op hun cultuur vinden, zoals The New York Times deze week schreef. Zegt u het maar. Voor de zekerheid stellen de studio’s de grote films opnieuw uit, zoals Wonder Woman 1984 en de horrorfilm Candyman.

Jammer, want de doelgroep van die films – tieners – durft juist wel naar de bioscoop. Vooral oudere vrouwen blijken bang. En neem het ze eens kwalijk, want er blijft discussie over hoe veilig het is om anderhalf uur lang in zo’n afgesloten ruimte te zitten. ‘Volgens de wetenschap is dat een risico’, schrijven Benson en Moorhead. Maar hoe groot dat risico precies is, verschilt per land. De opvattingen over hoe dat risico te beperken ook. Wel of geen mondkapjes? Eén stoel tussen onbekenden, of twee? En zo’n luchtcirculatiesysteem, is dat nou goed, of juist niet?

Daar kun je eindeloos over praten, net als over welke films publiek kunnen trekken. Maar de bioscoopbezoeker heeft vooral behoefte aan duidelijkheid. Eén boodschap. Eén overkoepelende opvatting over wanneer je veilig naar de bioscoop kunt. Want anders kiezen de meeste mensen toch liever het zekere voor het onzekere. 

Meer over