TestVolkswagen Golf 8

De achtste zou best eens de laatste Golf kunnen zijn die Volkswagen maakt

De Golf 8 is al mild hybride en technisch helemaal af. Nou ja, met uitzondering van de bediening van het entertainment- en informatiesysteem dan. 

Volkswagen Golf 8, 2020

U kent de Golf, sinds 1974 een toonaangevende auto, waarvan u wellicht de ene versie niet meer van de volgende of de vorige kunt onderscheiden. Echte kenners denken daar natuurlijk anders over. 

Dit jaar was de auto toe aan de achtste editie, en dat trok niet bepaald rimpels door het water, laat staan golven. Goed, we hadden dit voorjaar ook wat anders aan het hoofd, maar misschien heeft het er ook mee te maken dat de auto uitontwikkeld is, dat auto’s met brandstofmotoren hun langste tijd hebben gehad en dat de echt spannende modellen voortaan de elektrische modellen zijn, bijvoorbeeld de Volkswagen ID3, die eveneens dit voorjaar uitkwam, bijna even groot en duur, maar beslist een model voor de komende jaren.

De Golf 8 is te herkennen aan de ietwat linkmiegelige koplampen, de twee vouwen over de motorkap en wat ander plooiwerk langs de zijkant van de carrosserie. Leuk, maar de echte vernieuwing zit in het interieur, in het dashboard waar de fysieke knoppen op de terugtocht zijn en twee tablets de boel hebben overgenomen. Achter het stuur zit een 8-inch-scherm waarop de belangrijkste meters en een deel van de navigatie worden vertoond, in het midden van het dashboard doet een scherm zijn best om het gemis van draai- en klikknoppen goed te maken. Tevergeefs, maar daarover later.

De koplampen van de nieuwe Golf kijken een beetje boos.

Want eerst even de lofzang op deze auto die allang niet spannend meer is; maar de Golf blijft een sublieme auto op het gebied van voorspelbare wegligging, stille aandrijving, comfort en verbruik. 

Voor dat laatste heeft de auto twee trucs aan boord, die beide niet nieuw zijn, maar inmiddels wel onmerkbaar hun werk doen. Zo schakelt de auto bij een rit op een vlakke snelweg de helft van de cilinders uit, zonder dat-ie als een brommobiel gaat klinken. Het enige wat je ervan merkt is een melding: ‘2-cilinder modus ingeschakeld’. De andere bespaarder is het ‘mild-hybride’-systeem: een elektromotor met een oplaadbare accu zorgt op geschikte momenten voor energie. Het voordeel daarvan is: geen gehannes met oplaadkabels. Het nadeel is dat het allemaal niet veel zoden aan de dijk zet. Toch zijn we blij met het gemiddelde verbruik van bijna 1 op 20.

Gereden 

Volkswagen 8 1.5 e TSI

Prijs € 45.479 (vanaf € 25.995)

Vermogen 150 pk

LxBxH 439x179x149 cm

Gewicht 1.280 kilo

Verbruik 5,2 l/ 100 km (tijdens test)

Over de besturing en de wegligging van de auto kunnen we alleen maar bewonderend naar de ontwikkelaars opkijken: zelfs onze dierbaarste snelwegbocht, een gemeen scherpe snelwegoprit met een naar hobbeltje halverwege, krijgt de auto niet uit het spoor. De Golf 8 heeft bredere banden gekregen en een verbeterde ophanging van voor- en achteras, en laat zich niet snel van de wijs brengen. We hebben die laatste vernieuwing uit de folder, want het gaat allemaal zo vloeiend dat zo’n verbetering vanzelfsprekend lijkt. Maar dat is het niet.

De motor horen we ook al nauwelijks meer, de banden en de wind ruisen nog wat, maar veel stelt dat allemaal niet voor. Dus de radio kan aan, om ons te laten genieten van de fijne Harman Kardon-luidsprekertjes.

Het interieur van de VW Golf 8

En daar begint het gedonder, want de bediening van dit deel van de auto verloopt voortaan via het scherm. Knoppen zijn ouderwets, en sliders en veegpaneeltjes zijn modern, en daarom zijn we nu al geruime tijd op zoek naar een andere zender én naar een manier om de temperatuur in de auto op te schroeven.

‘Ik heb het koud’ zeg ik tegen de computer die aan spraakherkenning doet. Zij spreekt keurig Nederlands, ik spreek geen Spaans, en toch gebeurt er geen fluit. Ja, ze zegt: ‘Helaas kunt u momenteel geen muziek kiezen, probeert u het later nog eens, alstublieft’.

Het dashboard heeft twee grote schermen: in het midden en eentje achter het stuur.

De Golf is een beschaafde auto en daarom twijfelen we het woord ‘ruk’ te gebruiken, maar de navigatie, het infotainment en de spraakherkenning worden al jaren in auto’s van het VW-concern gebruikt en zijn nog steeds niet betrouwbaar. Blik rijdt al lang in Volkswagens, Seats en Audi’s en telkens weer is er de idiotie dat de auto opgezette tijden de kolder in z’n kop krijgt. In de beginjaren vergaven we de firma nog veel: de allermodernste technologie heeft altijd tijd nodig om perfect te worden, maar het deugt nog stééds niet. We kijken er al niet meer van op als de auto gebiedt de handen aan het stuur te houden (met twee handen áán het stuur) of vraagt in het midden van de rijstrook te gaan rijden (terwijl... inderdaad). 

Als het bedrijf dat toch eens onder de knie zou krijgen, zou de Golf perfect zijn. Maar de vooruitzichten stemmen niet vrolijk: in mei lag de levering van de auto twee weken stil in verband met een softwareprobleem. Maar het is weer opgelost, laat Volkswagen weten.

Smartphone 

Dat de Golf 8 ook een smartphone op vier wielen is, blijkt uit de mogelijkheid om bepaalde prijzige systemen los bij te kopen ook nadat de auto uit de showroom is gereden. Zo kan bijvoorbeeld voice-control of adaptive cruise control in de Volkswagen Shop worden bijgekocht. Handig is dat de knoppen voor die laatste functie standaard al - gedeactiveerd - op het stuur zitten.

Meer over