RecensieFor All We Know

Dans in For All We Know drijft op gedetailleerde motoriek ★★★☆☆

De muziek en de grijze vloer maken het ballet wat flets.

For All We Know van Antonin Comestaz.Beeld Olivia Lecomte

Telkens loopt één van de vier dansers even naar een hoek voor een fitnessoefening: een paar minuten planken of buikspieren trainen. For All We Know van de in Nederland neergestreken Franse choreograaf Antonin Comestaz lijkt te beginnen in een sportschool. Met steun van het Haagse Korzo producties en Nederlands Dans Theater maakt deze winnaar van de BNG Bank Dansprijs 2018 nu een verfijnd kwartet.

Grappig is de manier waarop het viertal een (menselijke) hometrainer vormt om daarna een spelletje met hun lijven te doen, zoals rekken & strekken met al hun ledematen, vingers incluis. Pas als de dansers een stugge overall over hun hemdjes en shorts aantrekken, belanden we in een meer industriële fase van de voorstelling. De dansers vouwen hun lichamen geconcentreerd, bijna machinaal in en uit elkaar. Alsof ze een gebruiksaanwijzing voor montage volgen. Er wordt gepuzzeld met gedetailleerde bewegingen. Daarin vertoont Comestaz een grote rijkdom, met telkens nieuwe minuscule puzzelstukjes. Die ook weer niet passen in de logica van het geheel.

For All We Know van Antonin ComestazBeeld Olivia Lecomte

Ook de stadse beelden van imploderende gebouwen, later geprojecteerd op de vloer, schieten weer terug in de reverse stand: uit elkaar, in elkaar.

Fraai zijn de contactgeluiden op het vierkante podium links in de hoek, waaronder microfoons verscholen zitten. Iedere schuif, iedere tik en iedere veeg van een lijf over de vloer veroorzaakt een zoef. Jammer dat de verdere muziekscore op band uit veel rechtlijnige tonen bestaat, plus een softe ruis. Samen met de grijze balletvloer maakt dat For All We Know wat flets. De kleur zit vooral in de gedetailleerde motoriek.

For All We Know

Dans

★★★☆☆