AlbumrecensieTimes

Dans het avondklokje rond met de feestelijke disco en funk van SG Lewis ★★★★☆

null Beeld

Je kunt goed horen waar de Britse dj en producer SG Lewis de kunst heeft afgekeken: de disco en funk van de onvermijdelijke Nile Rodgers, de Amerikaanse funknavolgers van The Neptunes en van landgenoten Disclosure. SG Lewis heeft warme contacten met al die grootheden, en legt op zijn eerste volwaardige album een mooie link tussen klassieke disco en hedendaagse Britse house.

Times is vooral een feestelijke plaat die de vrijgevochten sfeer van de dansvloer in de jaren zeventig wil oproepen – ook omdat die sfeer nu ver te zoeken is. Vanaf de eerste tracks is het raak. Vooral Feed the Fire is een stampende dansvloervuller, met een heerlijk rollende bas en prettige retroarrangementen, van discobliepjes tot aanzwellende violen. Vakwerk.

Dat hoor je ook in de tracks waar SG Lewis even diep durft te gaan en zijn disco echt de diepe house in zuigt. Zo is er One More, een zeer aanstekelijke danssingle met het uit duizenden herkenbare gitaartje van Nile Rodgers van Chic, dat hier tóch niet plichtmatig klinkt. En het lekker mistige nummer Impact, met zangeres Robyn.

Times wordt iets oppervlakkiger als de producer probeert wat dromerige indiepop te maken, in Heartbreak on the Dancefloor, met zangeres Frances. Als de diepgang van de razend funky bassen en dwingende bassdrums uit zijn muziek verdwijnt, dreigt ook een beetje de middelmaat. Maar die ene half mislukte track poetst de hoogglans beslist niet van deze partykraker die iedereen met een danshart komend weekend even zou moeten proberen, het avondklokje rond.

SG Lewis

Times

Dance