BeschouwingUitgestelde films

Daniel Craig dacht dat-ie Bond-af was, helaas. Dit zijn de gevolgen van de uitgestelde filmreleases

Een vrouw met een gezichtsmasker in Bangkok, voor een James Bond-poster.Beeld AFP

Ook boven het Filmfestival van Cannes hangt de virusdreiging. Welke films verschijnen er eigenlijk nog wel? 

Meestal profiteert de filmwereld in crisistijden. De bioscoop is een goedkoop uitje voor wie even aan de werkelijkheid wil ontsnappen. Maar met pandemieën werkt dat anders. Zelfs James Bond buigt voor het virus.

Daniel Craig in No Time to Die.

James Bond kreeg al eens te maken met zo’n bedreigend virus, in On Her Majesty’s Secret Service. In die film, uit 1969, verzamelt vaste slechterik Blofeld twaalf etnisch diverse jonge vrouwen met voedselallergie (‘ik kan niet tegen kip!’) en diep decolleté. Nadat ze zijn gehypnotiseerd in zijn Zwitserse bergkliniek en genezen van hun voedselvrees, stuurt Blofeld die ‘angels of death’ de wereld in met het ‘omegavirus’, dat alle planten en dieren zal uitroeien. Tenzij de Britse regering Blofeld amnestie geeft en – sportief – diens graaftitel erkent.

De plot van het zesde Bond-spektakel blonk niet uit in logica, maar dat hoefde ook niet. 007 wist wat hem te doen stond. A) Met twee van die twaalf allergische dames het bed delen. B) Blofelds complete kliniek opblazen. C) De besneeuwde berghelling afracen per bobslee.

Zo was de wereld weer even veilig.

Vanaf links: Ingrid Back, Angela Scoular, George Lazenby, Jenny Hanley, Anouska Hempel en Mona Chong in ‘On Her Majesty’s Secret Service’.Beeld Getty Images

In 2020 zag Bond zich opnieuw geconfronteerd met een virus. En hesen de oprichters van twee 007-fanperiodieken subiet de witte vlag, middels een open brief: filmmaatschappij MGM móést de voor april geplande wereldwijde release uitstellen, in verband met de veiligheid. De studio en 007-producent Barbara Broccoli aarzelden niet: hun geheim agent werd tijdelijk op non-actief gesteld. Het 25ste avontuur No Time to Die zal nu pas in november in de bioscoop uitgaan, als Covid-19 hopelijk is uitgeraasd. Het is allereerst een economische keuze van de Bond-producenten. De kosten van het uitstel (door analisten geschat op zo’n 30- tot 45 miljoen euro) zijn lager dan het verwachte verlies aan recettes, nu alle bioscopen in China (70 duizend stuks), Italië en de overige getroffen gebieden gesloten zijn. Ook is er het risico van imagoschade: wat als bekend wordt dat een colonne fans is besmet tijdens de Bond-premières?

Behalve voor de fans, die nóg een half jaar moeten wachten op de toch al vertraagde film (beoogd regisseur Danny Boyle zag af van de klus vanwege een ‘creatief verschil van inzicht’, Daniel Craig blesseerde zijn enkel, een crewlid raakte gewond bij een explosie op de set), was het uitstel ook zuur voor de 52-jarige hoofdrolspeler, die na de promotietour eindelijk Bond-af zou zijn. Craig, die naar verluidt 25 miljoen euro kreeg voor No Time to Die, verlangt daar al tijden naar. Kort na de opnamen van het vorige avontuur Spectre schokte de acteur de 007-gemeenschap nog, toen hem werd gevraagd of hij in was voor nóg een film: ‘Ik snijd nog liever mijn polsen door.’

Zijn laatste Bond, zijn laatste interview, ronkt het Britse tijdschrift GQ nu op de cover van het zojuist verschenen april-nummer. GQ mocht de tegenover de pers vaak wat obstinate Craig langdurig uithoren en fotograferen met ontblote torso en losgeknoopte spijkerbroek. Maar de acteur kan dit najaar dus wéér op perstournee, voor nog een reeks laatste interviews.

Na het rigoureuze uitstel van No Time to Die wachtte Hollywood op bericht van Disney, dat 26 maart met Mulan (productiekosten: 175 miljoen euro) zijn eerste blockbuster van 2020 oplevert. De live-actionversie van de animatiehit uit 1998 over een meisjessoldaat in het China van de 4de eeuw is nadrukkelijk ook bestemd voor een Aziatisch publiek. Maar de film zal in China en omstreken onvermijdelijk in minder bioscopen te zien zijn dan gepland. Toch wijkt Disney niet: het promotiecircus rond de film was vermoedelijk al te ver gevorderd. Wie het verstandigst was, Bond of Mulan, weten we omstreeks december.

De Sony-studio trok afgelopen dinsdag Peter Rabbit 2 terug; het vervolg op de familiefilm uit 2018 zou gelijk met Mulan uitgaan. De relatieve blockbuster-leemte kan ook kansen bieden, nu de concurrentie wegvalt. Straks in het najaar zitten de later uitgebrachte titels elkaar wellicht in de weg.

Drukte op de rode loper bij het Filmfestival van Cannes.Beeld Getty

De virusschaduw hangt ook boven badplaats Cannes, waar 12 mei de 73ste editie van het Franse filmfestival aanvangt, onder leiding van juryvoorzitter Spike Lee. Cannes is de plek waar titels jaarlijks prestige verwerven en zo hun weg vinden naar de door de wereldwijde filmhuizen. De filmindustrie verzamelt zich in Cannes om deals te sluiten en nieuwe filmprojecten van de grond te tillen. Hoewel de Franse overheid bijeenkomsten van meer dan duizend personen momenteel verbiedt, zegt de Franse Minister van Volksgezondheid Olivier Véran een mogelijke uitzondering te zullen maken voor evenementen die ‘het nationaal belang’ dienen. Het filmfestival, dat volgens het filmblad Variety niet verzekerd is voor de gevolgen van een epidemie, maakte eerder bekend dat de editie van dit jaar gewoon doorgaat. Een van de films die al is klaargestoomd voor een wereldpremière aan de Côte d’Azur, is Paul Verhoevens lesbische nonnendrama Benedetta.

Daniel Craig als Bond in de navy trui van het merk N.Peal, prijs: 395 euro.

Bijkomende schade van de verschoven Bond-release is er ook voor de vele merken die licentiegeld hebben betaald en die deze maand al waren begonnen met hun peperdure 007-campagnes rondom horloges (Omega), motoren (Triumph), bier (Heineken) en kleding (de officiële 007- marinetrui van N.Peal). Het Finse telefoonbedrijf Nokia hoopt op een comeback en kocht zich in: de nieuwe 00-agent Nomi (Lashana Lynch) belt zich in No Time to Die uit penibele situaties met haar nieuwe mobiel, de cyaangroene Nokia 7.2 – maar  tegen de tijd dat we dit zien is dat model alweer bejaard.

Ook Raffaello de Ruggieri, burgemeester van het Zuid-Italiaanse grottenstadje Matera, rekende zich al rijk. In de trailer van de uitgestelde film duikt Bond van de brug naar het historische stadscentrum en scheurt hij op zijn motor omhoog langs de vestingmuur, zo over een toevallig passerende processie (geen Italië zonder processie). Dat de makers van No Time to Die dit decor kozen voor de achtervolgingsscènes zou de stad minstens 12 miljoen euro aan extra toerisme-inkomsten opleveren, becijferde De Ruggieri op voorhand. 

‘James Bond-film uitgesteld? Dan kan je nu nog heerlijk naar Matera!’, sprong de Nederlandse reisbrancheorganisatie ANVR vorige week nog bij, in een monter Facebook-bericht. Daarna ging prompt heel Italië op slot.

Als de wereld straks weer veilig is, zal James Bond er staan om de (film)wereld te redden. Maar nu nog even niet. 

Jagen op stakkers

Te midden van de corona-perikelen, gaat deze week in de Verenigde Staten The Hunt uit. Die horrorfilm, waarin rijke Amerikanen voor de sport jagen op hun arme landgenoten (‘deplorables’), werd ook uitgesteld, maar om een andere reden. Studio Universal trok de film terug vanwege de dodelijke schietpartijen bij Dayton en El Paso, in augustus 2019, kort voor de geplande release. Ook was er de kritiek van president Trump, op Twitter: ‘Die film is gemaakt om woede en chaos uit te lokken.’

Het streamingvirus

Een internationale virusuitbraak mag slecht nieuws zijn voor de bioscopen, een andere tak van de filmbranche vaart er juist wel bij: thuiskijken.

De thuiskijkhit van het moment, Steven Soderberghs Contagion, valt bepaald niet escapistisch te noemen. Het verhaal gaat over een virus dat in China van vleermuis en varken op de mens is overgesprongen, en zich in razend tempo over de wereld verspreidt. Overal vallen doden en het bestaan raakt ontregeld. De vrij realistische virusfilm deed het redelijk in de bioscopen bij de release in 2011, maar beleeft nu al wekenlang een wedergeboorte op de diverse online-platforms. Soderbergh strikte een sterrencast (Kate Winslet, Matt Damon, Jude Law, Laurence Fishburne, Gwyneth Paltrow, Marion Cotillard) en liet z’n filmvirus los: al na twaalf minuten gaat de artsenzaag in het hoofd van de schuimbekkend gestorven Paltrow.

Veel scènes laten zich in corona-tijden anders kijken dan negen jaar geleden. Zoals die waarin de overheid  handen wassen propageert, of waarin Kate Winslet, een virusonderzoeker, het besmettingsgevaar verklaart: ‘Een normaal persoon raakt tussen de twee en drieduizend keer per dag z’n gezicht aan, en zit tussendoor aan deurknoppen, kranen, liftknoppen en andere mensen’.

Uit de recensie van de VolkskrantÉén ding weet de kijker zeker: blijf met je handen uit dat bakje pinda’s op de bar in de luchthaven.

Meer over