DagboekPeter Hall (1930-2017)

Dagboekfragment: regisseurs ruziën over Mozart

Erik van den Berg deelt dagelijks een opmerkelijk fragment uit zijn verzameling historische dagboeken.

Thee Oxford Playhouse bij de opening in 1938.Beeld Getty Images

Londen, 21 oktober 1978

Ik heb The Romans in Brittain van Howard Brenton gelezen. Het is van een verpletterende kracht. Het deel waarin Caesar en zijn horden plotseling veranderen in Britse manschappen in Noord-Ierland bezorgde me kippevel. Het klinkt misschien goedkoop, maar dat is het niet, want Howard kiest geen partij. Maar het stuk zal nog een hoop werk vergen.

Naar Oxford vanavond, tegen mijn zin, om de reisversie te zien van de Così fan tutte die ik afgelopen zomer voor Glyndebourne regisseerde. Simon Rattle dirigeerde. Hij is wat onbeheerst en neemt alles net te snel, maar allemachtig, wat een uitvoering. Hij is een theaterdier. Verbazingwekkend goed voor een 23-jarige. Hij gaat een groot Mozart-dirigent worden.

De uitverkochte zaal vond alles schitterend. Maar ik niet. De cast springt nu rond op het ritme van de muziek en de Albanezen verkleden zich om leuk te doen, niet om de harten van de vrouwen te veroveren. De verborgen ernst van de voorstelling is compleet verdwenen.

Ik maakte aantekeningen, besloot mijn woede in te slikken en maar te zien wat we er volgend jaar aan kunnen doen. Rustig aan, zei ik tegen mijzelf. Ik wilde na afloop ongezien verdwijnen, maar Stewart Trotter zag me in de foyer.

En, wat vond ik ervan? Ik zei dat ik sommige dingen schitterend vond, maar dat ik het nog eens rustig met hem over de gewijzigde toon zou willen hebben. Hij werd meteen woest.

Peter Hall (1930-2017), regisseur. Ingekort fragment uit Diaries. Hamish Hamilton, 1983. 

Meer over