'Commerciële tv is te veel amusement en grofheid'

Tv-producent Joop van den Ende wil dat de overheid zich gaat bemoeien met de programmering van commerciële zenders. Die beperken zich volgens hem te veel tot 'amusement en grofheden'....

Volgens Van den Ende, de grootste leverancier van amusementsprogramma's, heeft tien jaar commerciële televisie in Nederland geleid tot 'verpaupering van het programma-aanbod'. Hij erkent dat een deel van deze programma's afkomstig is van zijn bedrijf Endemol, maar hij zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de programmamix van welke klant dan ook. 'Mijn programma's en artiesten zijn meegesleurd in een inhoudelijk totaal oninteressante omgeving.'

In Amsterdam begint vandaag een tweedaags omroepcongres over tien jaar commerciële televisie. Begin oktober 1989 zond RTL 4 voor het eerst uit. 'Als ik de balans opmaak', zegt Van den Ende, 'kan ik niet positief zijn. Dat zeg ik ook direct tegen de stations. Hun aanbod bestaat voornamelijk uit amusement en grofheden. Daar is op zichzelf niks op tegen. Ik weet welke taal gesproken wordt op de steiger. Maar er is meer in de wereld. Dergelijke programma's moeten worden ingebed in een mix van nieuws, discussieprogramma's en goed drama.'

Van den Ende verwijt met name de aandeelhouders van RTL 4 een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel en liefde voor televisie. 'Toen ik tien jaar geleden Henny Huisman aan de KRO leverde en Ron Brandsteder aan de TROS, waren die onderdeel van een gevarieerde avond. Die mix is verdwenen. Dat komt omdat aandeelhouders niet inhoudelijk over televisie nadenken. Het gaat hen alleen om geld.'

Als positieve uitzondering noemt Van den Ende RTL Nieuws en het discussieprogramma Barend & Van Dorp. Vooral van dat laatste programma is de producent een groot voorstander. 'Ik hoop dat het mag blijven bestaan, het maakt RTL 4 een interessanter.' Dat kan volgens hem ook bereikt worden met extra voorwaarden in de mediawet. 'Zoveel procent amusement, informatie, drama en jeugdprogramma's. Dat is in Engeland ooit geregeld en daarom zijn ITV en Channel 4 inhoudelijk veel beter.'

Volgens Veronica-voorzitter Joop van der Reijden schiet Van den Ende 'zichzelf in de voet'. Van der Reijden is aandeelhouder van de Holland Media Groep (RTL 4, RTL 5 en Veronica). Overheidsbemoeienis zoals publieke zenders die al kennen, leidt volgens hem tot minder werk voor Endemol. Daarnaast waarschuwt Van der Reijden dat nieuwe Nederlandse regels slechts invloed hebben op een deel van de commerciële zenders. 'RTL 4 en RTL 5 zijn nog steeds Luxemburgse stations.'

Van de Reijden zwijgt over de inhoudelijke kwaliteit van Veronica. Die zendt dit seizoen onder meer Love Test uit (waarin getrouwde stellen van elkaar worden gescheiden en en aan verlokkingen worden blootgesteld) en Big Brother (waarin acht vrijwilligers op elkaar zijn aangewezen zonder enige vorm van privacy). 'De televisie, commerciële zenders voorop, heeft de kijker gegeven wat hij wilde. En dat is niet alleen maar bloemkolen, maar ook serieus nieuws en informatie. Alleen niet te lang.'

Meer over