CNN ontkent eigen verhaal over gebruik sarin in Laos

Het tv-station CNN en het weekblad Time hebben donderdag hun eigen reportage ingetrokken over het gebruik van het zenuwgas sarin tegen Amerikaanse overlopers tijdens de Vietnam-oorlog....

Reuters, AP

ATLANTA

Na een intern onderzoek is gebleken dat er geen bewijzen voor de 'onthulling' zijn. Honderden Vietnam-veteranen en deskundigen hadden al eerder geen spaan van de canard heel gelaten.

CNN-voorzitter Tom Johnson sprak donderdag van 'ernstige fouten bij het gebruik van bronnen' en beloofde 'krachtige stappen' tegen de betrokken journalisten, onder wie Pulitzerprijswinnaar Peter Arnett.

In het programma NewsStand, een samenwerkingsverband tussen CNN en het blad Time, werd op 7 juni gemeld dat een geheim commando, onder de codenaam 'Operatie Rugwind' in 1970 sarin had ingezet tegen Amerikaanse overlopers in Laos. Acht maanden onderzoek was aan de uitzending voorafgegaan, beweerden de makers. De toenmalige Amerikaanse stafchef Thomas Moorer en 'andere topfunctionarissen' hadden het verhaal bevestigd, zo meldde verslaggever Peter Arnett.

Time-hoofdredacteur Walter Isaacson bood gisteren zijn lezers excuses aan voor de publicatie van het verhaal op 15 juni. 'Wij zijn tot de conclusie gekomen dat de beschuldigingen niet gebaseerd zijn op feiten.' Time en CNN zijn beide dochterondernemingen van Time Warner Inc.

De 'primeur' veroorzaakte grote beroering. De militaire deskundige van CNN nam uit protest ontslag. Moorer zei dat de programmamakers zijn woorden hadden verdraaid en dat hij het verhaal nooit had bevestigd.

Meer over