CLICHÉS EN ONGEÏNSPIREERDE ACTIE

Sommige verrassingen zijn te voorspelbaar geworden. Als in een film een hoofdpersoon onder schot wordt gehouden en zijn belager aankondigt hem te zullen doden, dan is het vrijwel zeker dat de scène een wending zal nemen....

De misdaadfilm Edison gebruikt dit cliché zelfs twee keer. Het geeftaan hoe het misgaat met een productie die toch vrij degelijk begint.

Zanger Justin Timberlake is in zijn eerste grote filmrol een beginnendejournalist die in de fictieve miljoenenstad Edison op het spoor komt vangrootschalige corruptie. Geloofwaardig is het misschien niet, zoals hij uiteen enkel zinnetje dat hij opvangt in een rechtszaal de juiste conclusiestrekt over een moord en een mislukte drugsdeal. Toch heeft het complot dathij op het spoor komt wel potentie. Om een eind te maken aan de misdadigechaos in de stad, rekent het politiecorps op buitenrechtelijke enhardhandige wijze met criminelen af.

Met Morgan Freeman, zijn chef bij de buurtkrant, en Kevin Spacey, alseen cynische politieman die aan de goede kant van de wet bleef, komtTimberlake acteurs tegen die hem op routine gemakkelijk wegspelen. Ze zijnook in staat om de samenzweringen, ruzies en confrontaties inachterkamertjes die volgen een zekere stijl mee te geven, en dat maakt defilm van regisseur David J. Burke lange tijd tot een acceptabele thriller.

Maar als het tijd wordt voor een ontknoping, biedt Burke niets meer dangemeenplaatsen en gaat Edison in ongeïnspireerde actie ten onder. DS

Meer over