CIRCUIT

Wat kosten de Nederlandse tv-sterren dit jaar? De hitlijst van John Bukman Management over 1998 maakt duidelijk dat bedrijven meer voor hun aanwezigheid moeten betalen....

Prijskaartje

Verkocht!

Hoe succesvol was het tripje van de NOS vorige week naar New Orleans? Daar begaf de publieke omroep, gesteund door 140 duizend gulden van Economische Zaken, zich onder de vijftienduizend deelnemers aan de televisiebeurs NATPE. Doel: de onbegrensde mogelijkheden van de VS ontdekken. Concreet resultaat: de verkoop van één programma. NOS Sales wist de dertiendelige serie The Wine Express aan een Amerikaanse videodistributeur te slijten. Het programma was eerder in Nederland te zien: niet bij de NOS, maar bij Veronica, RTL 4 en Euro 7.

De NOS is 'niet ontevreden'. 'Dat er maar één programma feitelijk wordt verkocht, zegt niet zoveel. Net als bij andere televisiebeurzen als de MIP en de MIPCom hebben we weer veel nieuwe mensen ontmoet. Aan het einde van het jaar wordt duidelijk of het zin heeft gehad', aldus Loes Koot, hoofd NOS Sales. 'Volgend jaar gaan we zeker weer.' Economische Zaken vindt het nog 'te vroeg' een oordeel uit te spreken.

Vijftiger

Staatssecretaris Aad Nuis beschouwde het als een van zijn belangrijkste klussen: de samenstelling van een compleet nieuwe raad van bestuur van de NOS. Maandag beginnen partijgenoot Gerrit-Jan Wolffensperger en VPRO-directeur Hans van Beers. Maar de derde stoel, bestemd voor een vrouw met verstand van financiën, is nog altijd pijnlijk leeg. 'En het kan nog wel eens lang duren', is de sombere verwachting. Wolffensperger en Van Beers krijgen meteen de benoeming van netmanagers op hun bord. Op Nederland 1 is Joop Daalmeijer onomstreden, maar Bob Bremer van Nederland 2 is dat naar verluidt veel minder. Het al eindeloos zoekende Nederland 3 lijkt er nu uit te komen: 'een vijftiger die niet al te veel wil', luidt de omschrijving. Wel zo rustig voor VARA en VPRO. Maar of Wolffensperger en Van Beers daar blij mee zijn, staat te bezien.

Privacy

'Schande! Schande', brieste procureur-generaal Docters van Leeuwen maandag tegen een NOS Journaal-verslaggever. Die had het gewaagd te posten op zijn stoep. De pg die daags ervoor een persbeleid van meer openheid had gepredikt, trachtte de oprukkende camera en de indringend gestelde vraag over zijn gesprek met Sorgdrager aanvankelijk te negeren, maar explodeerde toen hij in zijn dienstauto stapte. Docters van Leeuwen voelde zich in zijn privacy aangetast.

'We hebben zijn privacy niet aangetast, want we zijn niet in zijn woonkamer geweest en we hebben ons keurig geïdentificeerd', meent NOS-hoofdredactielid Hans Laroes. Bij ministers en Kamerleden wordt eerder gepost dan bij een ambtenaar. 'Maar een super-pg heeft een verantwoordingsplicht, zeker in tijden van groot conflict.' En de NOS-verslaggever mag dan geen antwoord op zijn vragen hebben gekregen, de beelden voegden toch iets toe. Docters maakte 'een misschien licht overspannen indruk. Dat maakte duidelijk hoe hij het conflict ervaart'.

Meer over