Choupette, de kat van drie miljoen

Volgens haar baasje, modeontwerper Karl Lagerfeld, is ze 'de beroemdste en rijkste kat ter wereld'. Of dat klopt? Choupette, ook wel bekend als Mrs. Lagerfeld, is in elk geval 's werelds meest verwende kat. En afgelopen jaar goed voor zeker 3 miljoen euro aan inkomsten.

Karl Lagerfeld en ChoupetteBeeld Instagram

Choupette (Frans voor schatje) had daar ook nog eens slechts twee opdrachten voor nodig. Een hoofdrol in de Opel Corsa-kalender voor 2015 en een fotosessie voor het japanse cosmeticamerk Shu Uemura, dat gelijk zijn nieuwe Shupette collection inspireerde op Lagerfelds 3-jarige witte Birmaan. Verder stond Choupette volop in de belangstelling met een eigen tentoonstelling in het Palazzo Italia in Berlijn en de uitgave van een eigen koffietafelboek Choupette: The Private Life of a High-Flying Fashion Cat.

Het is een 128 pagina's tellend boek waarin alles uit de doeken wordt gedaan over Choupette, die aanvankelijk van Lagerfelds vriend en mannelijke muze Baptiste Giabiconi was. Maar als Choupette eind 2011 twee weken bij de modeontwerper heeft gelogeerd, krijgt Giabiconi resoluut te horen dat de kat niet meer bij hem zal terugkeren. De artistiek directeur van Chanel is op slag verliefd geworden op Choupette, op de elegante manier waarop ze beweegt en speelt.

Het omslag van The Private Life of a High-Flying Fashion Cat, dat een inkijkje geeft in het leven van Choupette.Beeld Thames and Hudson
Beelden van Choupette uit de Opel-kalenderBeeld Opel

Zozeer dat de 81-jarige Lagerfeld twee jaar geleden tegen CNN doodserieus verklaarde dat hij het liefst met Choupette zou trouwen. 'Er is geen huwelijk, vooralsnog, voor mens en dier ... Ik had nooit gedacht dat ik zo verliefd zou worden op een kat.'

En die liefde gaat behoorlijk ver zo blijkt ook uit het dikke boek over Choupette. Zo heeft de kat twee dienstmeisjes, Françoise en Marjorie, die haar elke dag tot de puntjes verzorgen en met haar spelen. Bodyguard Sebastien waakt over haar veiligheid en persoonlijke medische advies komt van Dr. Yola Horn, een van de exclusiefste dierenartsen van Parijs.

Daarnaast heeft Choupette een eigen witte iPad, reist ze met haar Louis Vuitton en Hermés koffers per privéjet en logeert ze in haar eigen hotelsuite als Lagerfeld voor modeshows of fotoshoots in New York of Parijs moet zijn. Eten doet ze uiteraard niet van een bakje op de grond. Ze nuttigt haar kippaté, kalkoenkroketjes en caviaar met haar baasje aan tafel, uit borden van Goyard.

Choupette leidt een luxe leven.Beeld Instagram

Nu was Choupettes luxeleven natuurlijk al lang geen geheim meer voor haar vele volgers op sociale media. Zo'n 52.000 volgers op Instagram en 46.000 fanatieke Twitteraars verrast Choupette geregeld met haar beauty-rituelen, mode-tips, geheime liefdes en haar grondige hekel aan kinderen en andere dieren. Ook krijgen Choupettes fans een ruimhartig inkijkje hoe ze schittert met supermodellen als Gisele Bündchen en Linda Evangelista tijdens shoots waarbij Lagerfeld, als begenadigd fotograaf. uiteraard ook vaak hoogstpersoonlijk achter de camera plaatsneemt.

Linda Evangelista met Choupette op de cover van de Duitse Vogue.Beeld Vogue
Gisele Bündchen en Choupette op de cover van Vogue Brazil.Beeld Vogue

Daarnaast blijkt Choupette ook nog eens een inspiratiebron voor de creativiteit van Lagerfeld. Zo ontwierp de Duitser The Karl Lagerfeld Monster Choupette collection. Een eigen collectie met T-shirts, sweaters, tassen, portemonnees en schoenen waarop het trotse baasje de poezenkop van zijn geliefde Choupette liet zetten.

Nu is Choupette niet het enige dier dat een enorme schare fans heeft op internet. Zo geniet Neville, de hond van Lagerfelds collega-ontwerper Marc Jacobs ook grote populariteit. Ook konijn Cecil van het Britse fotomodel Cara Delevingne en kat Aleister van de Amerikaanse burlesque danseres en fetisjmodel Dita Von Teese hebben een trouwe schare volgers op Instagram.

The Karl Lagerfeld Monster Choupette collectionBeeld Chanel

Toch staan Choupette en de anderen wel een beetje in de schaduw van internet-sensatie Grumpy Cat, 's werelds humeurigste kat en de inspiratiebron van talloze meme's, boeken, een eigen koffiedrankje (Grymppuccino ) en zelfs een eigen speelfilm (Grumpy Cat's Worst Christmas Ever).

Lagerfeld beseft natuurlijk ook dat Choupette nog veel meer exposure zou kunnen krijgen en inkomsten zou kunnen krijgen. Maar: geld verdienen met advertenties voor etenswaren of andere doodordinaire producten is voor Choupette geen optie, benadrukt Lagerfeld: 'Dat sta ik niet toe. Daarvoor is ze te verfijnd', zei hij onlangs resoluut tegen internetmagazine The Cut.

Meer over