Actie / Thriller / Misdaad

Catwoman

Ontdek de kat in jezelf en durf te leven

David Sneek

Hoe is het om een kat te zijn? In een van de betere scènes van Catwoman geeft de Franse regisseur Pitof een mooie impressie van een dierlijk bewustzijn. De pupillen van hoofdrolspeelster Halle Berry krijgen een ellipsachtige vorm, en vanuit haar perspectief is de wereld plotseling grotesk vervormd. Objecten die ver weg leken, schieten naar voren, omgevingsgeluiden zijn scherper en nadrukkelijker aanwezig.

Metamorfoses van mens naar dier zijn populair in recente films. In de blockbusters Van Helsing en Harry Potter and the Prisoner of Azkaban waren belangrijke rollen weggelegd voor mannen die weerwolven werden. Spider-Man 2 zette het succes voort van de superheld wiens lichaam door spinnen-DNA is gemuteerd, en vanaf volgende week is de Japanse superheld Zebraman in zijn zwartwit gestreepte vermomming te zien.


Catwoman is gebaseerd op de Marvel-stripheldin, die eerder was te zien in een subplot van Tim Burtons Batman Returns uit 1992. In het normale leven heet ze Patience Phillips en heeft ze, zoals dat wel vaker voorkomt bij superhelden, een persoonlijkheidsprobleem. Gebrek aan zelfvertrouwen staat een succesvolle carrière bij de cosmeticagigant waar ze werkt in de weg.


Verlegen onhandigheid verpest haar privé-leven. Het toeval zorgt voor de verandering die zo'n personage haast wel moet ondergaan: ze vangt iets op over de gevaarlijke bijwerkingen van de producten van haar werkgever en wordt door de beveiligingsafdeling de dood in gejaagd. Een Egyptische tempelkat blaast het levenloze lichaam vervolgens nieuwe krachten in: het beest in Patience wordt wakker.


Tenminste, dat was de bedoeling. Veel aandacht is door Berry en Pitof besteed aan de verschijning van Catwoman: de actrice heeft geleerd zich als een kat uit te rekken en in de digitale actiescènes die volgen wanneer ze een voorspelbare revanche neemt op haar vijanden, springt ze met elegante sprongen over daken. Maar die uiterlijkheden zijn onvoldoende.


Hoe mooi Berry ook beweegt, ze kan niet compenseren dat in het zwakke scenario geen echt katachtig personage wordt gecreëerd. De vrouw die door de tempelkat tot leven wordt gewekt is misschien wat zelfverzekerder en eleganter dan haar voorgangster, maar indrukwekkend zijn haar wraakacties niet.


Nog minder overtuigend is de liefdesgeschiedenis die de twee persoonlijkheden van de katvrouw beleven met de stereotiepe politieman Benjamin Bratt. Ook daarvoor geldt: tussen de twee polen van haar karakter is de spanning niet groot genoeg. Catwoman wil maar niet een echt wild dier worden.


In Cat People van Maurice Tourneur uit 1942 speelde Simone Simon een vrouw die met regelmaat in een panter veranderde. Van haar minnaar kreeg ze een vogel cadeau die al snel uit pure angst overleed, en dat toonde wat films over zulke transformaties fascinerend maakt: de gedachte dat de gevaarlijke instincten van een roofdier in de mens zijn verborgen.


Voor Catwoman is de gedaanteverwisseling meer een handige therapie, gebaseerd op de pop-psychologie uit een damesblad. Kom in contact met de kat in jezelf, en je durft eindelijk te flirten met de man van je dromen of de strakke leren outfit te dragen die je altijd in de kast liet hangen.


Meer over