Cappuccino voor de grijnzende kakmadam

Dat het ook anders kan in Den Haag bewijst de onlangs geopende galerie DS Contemporary. Hier is absoluut geen sprake van een vreedzame synthese tussen kunst en natuur....

Merel Bem

Onder de noemer 'Radicaal Realisme' presenteert de galerie (in de prachtige ruimte van wat voorheen het koetshuis van Paleis Lange Voorhout was) drie jonge kunstenaars: Tjebbe Beekman, Peter Zwaan en Segall. '21st century paintings', schreeuwt de flyer. Schreeuwen, dat doen de kunstenaars zelf ook. Een beetje van jezelf, en een beetje van pop art, lijkt hun devies. Felle kleuren en glitters juichen je tegemoet.

De werken van Peter Zwaan zijn een ode aan de consumptiemaatschappij. Hangende tableaux met knap nagemaakt reliëf-eten: vette kippebouten, een puddingbroodje, bonbons, karbonade op Italiaanse wijze. Een ander tableau toont een vreselijk grijnzende kakmadam die onder een luifel haar cappuccino geniet. Ironie misschien? Nee, daarvoor neemt de kunstenaar zichzelf te serieus.

Ook Segall komt niet verder dan gelikte schilderijen waar geen enkele diepere betekenis achterzit. Willem Alexander met fluorescerend roze haar, een kale paarse Beatrix op een zilverkleurige achtergrond. Moet dit de schilderkunst van de 21ste eeuw voorstellen?

Wie het wel kan, is Tjebbe Beekman, afkomstig van de Haagse kunstacademie. Zijn grote schilderijen gáán tenminste ergens over: transseksuelen, de rouwdouw-mentaliteit van pubers, die tegelijkertijd hun kwetsbaarheid uitmaakt, of de hype rondom filmhelden. Beekman verenigt verschillende schilderstijlen in één werk (van hyperrealisme tot striptekeningen), waardoor het zich op verschillende niveaus begeeft.

Meer over