Cabaretiers: wel of niet geloofwaardig

Wie gaat er wel mee met Jack Spijkerman, wie niet en waarom dan wel of niet – dat zijn vragen die de cabaretwereld al een tijd bezighoudt....

Van Erik van Muiswinkel en Bert Visscher was het meteen al bekend. Die gingen uit principiële overwegingen niet met Jack Spijkerman mee. En ook Diederik van Vleuten en Jeroen van Merwijk zagen op het laatste moment af van de overstap. Maar hoe zit het met Sanne Wallis de Vries en de mannen van cabaretgroep NUHR. Hoe staat het met hun principes?

Vanavond is de eerste aflevering van Koppensnellers bij Talpa, de opvolger van VARA-programma Kopspijkers.

Hoewel Peter Heerschop en Viggo Waas Jack Spijkerman in hun theaterprogramma Vendetta nog flink aanpakken, zullen ze toch te zien zijn in diens programma. Heerschop vindt het Spijkersteam ‘te leuk’ om te verlaten en heeft niet het idee dat hij nu geen kritische dingen kan zeggen over De Mol, Talpa of ‘zeer dubieuze dingen als Kim Holland’ op die zender. ‘Anders’, zegt hij ‘kan ik alsnog verdwijnen.’

Datzelfde geldt voor zijn NUHR-maatje Viggo Waas, die ook moet toegeven dat ‘de leiding van Talpa vooralsnog niet de koning van de goede smaak lijkt.’

Zowel Waas als Heerschop zegt zich bij hun keuze min of meer hebben laten leiden door Jeroen van Merwijk, die aanvankelijk wilde blijven. Het was voor hen dan ook een verrassing dat hij op het laatste moment toch afhaakte, omdat hij meende als theatermaker ongeloofwaardig te worden.

Van Merwijk: ‘Ik wil wel op het podium kunnen zeggen dat De Mol een lul is. Als je 1.6 miljard euro op de bank hebt staan, moet je kathedralen restaureren en binnensteden renoveren, of in ieder geval hele mooie televisieprogramma’s maken.’

Viggo Waas denkt wel dat hij zijn principes overeind kan houden bij Talpa. ‘Mijn geloofwaardigheid wordt bepaald door de oprechtheid waarmee ik denk en iets zeg, en vooralsnog niet door waar ik het zeg, ervan uitgaande dat Talpa geen geheim fascistisch genootschap is.’

Sanne Wallis de Vries wil niets weten van ‘meegaan of niet meegaan’. Bij de VARA had zij geen contract en ook bij Koppensnellers zal zij ‘op freelance-basis’ meewerken. Dat zal niet zo vaak gebeuren, vermoedt ze. In de Talpa Oudejaarshow kon ze zich weer uitleven in haar Beatrix-creatie, maar het nieuwe programma van Spijkerman ziet ze verder vooral als ‘een niet al te creatieve herhaling van zetten’.

Erik van Muiswinkel heeft zijn eigen, heldere conclusies getrokken. ‘De Mol wil Talpa gebruiken om een grote rol te spelen in het digitale tijdperk. Ik wil niet als een pion worden gekocht om Talpa salonfähig te maken. Daarbij komt dat ik zelf in diverse theaterprogramma’s en namens Jack op tv John de Mol heb neergezet als een tycoon en een patser.’ Hij vermoedt dat de andere leden van het Spijkerclubje de nieuwe situatie minder moralistisch en meer ‘werkgeverig’ bekijken: ‘Als ze maar kunnen doen waar ze zin in hebben.’

Collega Diederik van Vleuten weigerde de overstap. ‘Ik vind het onbegrijpelijk dat Jack is overgestapt na jaren van fulmineren tegen commerciële televisie. De artistieke vrijheid waar Jack zo op uit is, heeft opgeleverd dat hij met Oudjaar exact hetzelfde programma maakte als hij bij de VARA deed. Jack is zeer gevoelig voor kritiek en stroopsmeerderij. Hij is door De Mol ingepakt en is er met boter en suiker ingelopen.’

Meer over