Brusselse mode zonder identiteit

Brussel heeft zichzelf dit jaar uitgeroepen tot mode- en designstad. Dat is, zeker in het geval van mode, gewaagd. Want België heeft natuurlijk al een modestad: Antwerpen....

Milou van Rossum

Dat moet dus veranderen. Deze zomer zijn er daarom catwalkshows en tentoonstellingen in de stad, en is er een shoppinggids gemaakt. De grootste en meest ambitieuze tentoonstelling, New Harmonies, ging vorige week open in het Jubelparkmuseum.

Brussel heeft een aantal redelijk bekende ontwerpers. Edouard Vermeulen, bijvoorbeeld, de keurige couturier die geliefd is bij de Belgische, Scandinavische en Nederlandse koningshuizen. Elvis Pompilio, van de vrolijke hoeden, mannenontwerper Xavier Delcour en Marina Yee, die ooit deel uitmaakte van de beroemde ‘Zes van Antwerpen’ en nu in Brussel werkt. In totaal zijn er in de stad zo’n 120 merken gevestigd. New Harmonies wil ze allemaal in het zonnetje zetten en daarbij ook nog eens verbanden leggen met het Brusselse modeverleden.

De tentoonstelling is in twee delen gesplitst. Op de galerij van het Jubelparkmuseum hangen metershoge gordijnen, waarvan het onderste gedeelte is samengetrokken en aangekleed met ontwerpen van hedendaagse ontwerpers. Slechts enkele van de veertig outfits bestaan uit kleren van één ontwerper, de rest bestaat uit combinaties van kleren van soms wel zes ontwerpers. Van de eigen stijl en sfeer van die ontwerpers zie je niets. De combinaties zijn zo gekozen – felgekleurde kleren samengebracht met zwarte – dat ze vooral doen denken aan de harde jaren tachtig-esthetiek van Xavier Delcour.

In een grote zaal staan nog eens tientallen poppen, gekleed in historische en hedendaagse outfits, die een relatie met elkaar hebben: een 18de-eeuwse baljurk naast een moderne Brusselse feestjurk, een Syrisch (!) folkloregewaad naast een jurk uit de jaren twintig met etnische borduursels. Los staat een hostesspakje van de Wereldtentoonstelling uit 1958, die in Brussel werd gehouden. Er zitten mooie en bijzondere stukken bij, maar een duidelijk beeld levert ook dit gedeelte niet op.

Fotomateriaal of video’s zouden nog wat helderheid over de identiteit en geschiedenis van de Brusselse mode kunnen brengen, maar die zijn er niet. Storend is ook de totale afwezigheid van Olivier Theyskens. Die woont en werkt weliswaar al enige tijd in Parijs, waar hij hoofdontwerper is van Rochas, maar het is zonder meer de invloedrijkste Brusselse modeontwerper (hij werd in de Belgische hoofdstad geboren en opgeleid) van het moment.

Van New Harmonies steek je eigenlijk niet meer op dan dat er in Brussel kleren worden gemaakt.

Milou van Rossum

Meer over