‘Bruikleen is een Godsgeschenk’

Het Bonnefantenmuseum opent een dependance in Luik, en ontvangt een omvangrijke bruikleen...

Van onze verslaggever Rutger Pontzen

Het is niet het eerste museum waaraan je denkt, als het gaat om uitbereiding. Zeker niet buiten de landsgrenzen. En toch werd onlangs bekend dat het Bonnefantenmuseum in Maastricht niet alleen een omvangrijk, langdurig bruikleen ontvangt van de Belgische architect Charles Vandenhove en zijn vrouw Jeanne, het museum zal ook zijn vleugels uitspreiden naar een nieuw onderkomen in Luik: het 16de-eeuwse Hôtel Torrentius.

Het renaissancegebouw in Luik werd rond 1980 door Vandenhove gerenoveerd. Sindsdien houdt de Belgische architect, die in Nederland onder andere bekend is van het Paleis van Justitie in Den Bosch, er zijn kantoor.

Bonnefanten-directeur Alexander van Grevenstein spreekt van een fantastische ‘deal’: ‘De Foundation Vandenhove verschaft de werken en het historische gebouw; het Bonnefanten gaat dat beheren, laat de kunstwerken zien en zorgt voor de publicatie van catalogi en boeken’. Maar, verzekert Van Grevenstein, ‘we zijn vrij te doen wat we willen’.

De bruikleen van de circa driehonderd werken uit de Belgische verzameling, voor een periode van tweemaal tien jaar, betekent een ‘Godsgeschenk’ voor het Bonnefanten, zoals Van Grevenstein het typeert. Met vertegenwoordigers van de conceptuele en minimale kunst (zoals LeWitt, Serra, Toroni en Buren) sluit de Belgische collectie aan die in Maastricht. Met kunstenaars uit de École de Paris (Alechinski, Jorn en Soulage) en het expressionisme (Kiefer, Nitsch, Rainer en Tapiès) slaat het Bonnefanten een nieuwe weg in. Van Grevenstein: ‘Het is al met al een francofone collectie, die voor Nederland behoorlijk exotisch is.’

Een stormloop van bezoekers met de presentatie in Luik denkt Van Grevenstein niet te veroorzaken. ‘Om de politiek tegemoet te komen, hebben we in het Bonnefanten twee jaar lang geprobeerd meer publiek binnen te krijgen met blockbusters als Smaak en de foto’s van Benetton. Maar het leverde niet de gigantische aantallen bezoekers op die we hadden verwacht.’ Sindsdien heeft Van Grevenstein zijn bekomst van dergelijke verwachtingen. Ook als in maart de Luikse vestiging open gaat. ‘Het is een verzameling voor fijnproevers.’

Wel blijft Van Grevenstein verder zoeken naar locaties voor nog meer dependances in de zogenoemde Euregio, het gebied rond Maastricht, waartoe ook Heerlen, Aken en Hasselt behoren. Hij sluit niet uit dat hij eerdaags bekend zal maken nog een ‘voorpost’ in het drielandengebied te openen .

Zal de expansiedrift ertoe leiden dat het Bonnefanten zich zal ontwikkelen tot een Tate Gallery, die inmiddels ook vier vestigingen heeft in Engeland, maar dan aan de Maas? ‘Misschien eerder een Tate-tje aan de Maas. Maar nee, dat is niet onze bedoeling.’

Meer over