Brood-lobby wil oorlog om de twintigers winnen

Het Voorlichtingsbureau Brood wil back to basic, schrijft het vakblad Bakkerswereld. Hoogste doel: mensen in de leeftijd tussen 18 en 30 jaar moeten meer brood eten....

'Als je jongeren wilt bereiken, moet je bijvoorbeeld op een megafestatie staan', zegt Geert Caniels van het Voorlichtingsbureau. 'Dan moeten we concurreren met de Landmacht die de jongeren in een tank laat rijden. Tegen dat geweld kunnen wij niet op en daar winnen we de oorlog niet mee. En dat is wel wat we willen: de oorlog winnen.'

Sinds 1997 richtte het broodbureau zich vooral op pubers van 13 tot 18 jaar. Maar nu constateert het bureau dat die ingeslagen weg een doodlopende was. De doelgroep vindt walkmans, stripboeken, houseparty's en softdrugs spannend en stoer. Brood hoort niet in dat rijtje thuis. Het Voorlichtingsbureau heeft nu de 18- tot dertigjarigen ontdekt, want brood past wél in het rijtje afwassen, tweeverdienen, gezond leven en met enige nostalgie terugblikken naar het verleden.

'In deze leeftijdsgroep zijn twee omslagmomenten', zegt Caniels. 'Op globaal hun achttiende worden ze zelfstandig, zijn ze bezig met werk, carrière, druk-druk-druk. Dát is een moment waarop we kunnen inspelen door bijvoorbeeld brood te promoten als vervanger van de warme maaltijd: snel, gemakkelijk, vlug klaar.'

Ook vrouwen, zegt Caniels, krijgen in die leeftijd meer verantwoordelijkheid omdat ze vaak een kind krijgen - 'een moment waarop mensen beseffen: misschien was het vroeger nog niet zo gek. Want iedereen is opgegroeid met brood. Dát is ook een moment waarop wij moeten toeslaan.'

Meer over