Review

Bowie draait zijn muziek om

David Bowie, 1983.Beeld Tony McGee

De aankondiging van een nieuwe Best Of compilatie van David Bowie was vooral nieuws omdat er een nieuw nummer op zou komen, Sue (Or In A Season Of Crime). Een behoorlijk experimenteel nummer, zo bleek. Meer jazz dan pop, opgenomen met het orkest van Maria Schneider.

De compilatie Nothing Has Changed is vanaf vandaag in drie formats te koop. Een driedubbele cd, met als afgeleiden een dubbel-cd en een dubbel-lp. Bowie zou ze zelf hebben samengesteld.

Geen toelichtingen

Nu zijn er van Bowie al verzamel-lp's, cd's en boxen genoeg verschenen, dus waarmee zou hij nog kunnen verrassen?

Mogelijk door bijvoorbeeld zelf eens een toelichting bij zijn keuze te geven. Want sinds zijn comeback, januari 2013 met de single Where Are We Now en het daaropvolgende album The Next Day heeft hij zich onthouden van ieder commentaar. Geen toelichtingen, geen interviews. Ook niet toen Nothing Has Changed werd aangekondigd.

Helaas, ook nu geen woord van Bowie zelf. Het drie cd's tellende, mooi vormgegeven doosje bevat slechts details over de herkomst van de 59 nummers.

Toch merk je aan alles dat hij niet alleen een grote inbreng had in de samenstelling en vormgeving, maar dat hij ook echt een statement heeft willen maken. Namelijk dat wij, zijn publiek ons hebben vergist door altijd maar weer terug te grijpen naar de hits die hij tussen 1969 en 1983 maakte.

Luister nu eens eerst naar mijn recente werk, lijkt de 67-jarige Bowie te willen zeggen, en realiseer u dat ik nog veel moois heb gemaakt.

Deze drie foto's verschenen op de website van David Bowie na de aankondiging van zijn verzamelalbum. 1/3
Deze drie foto's verschenen op de website van David Bowie na de aankondiging van zijn verzamelalbum. 2/3

Slim

Heel slim is Bowie's besluit om de cd's in omgekeerde chronologie samen te stellen. Eerst Sue (Or In A Season Of Crime) en werk van The Next Day, dan via niet erg succesvolle albums als Reality (2003), Hours... (1999) en Outside (1995) naar zijn grote hitsuccessen. Een reeks die pas begint bij liedje vier van cd 2, Absolute Beginners, via Let's Dance (1983) voert Bowie ons naar de jaren zeventig, met hits als Fame, The Jean Genie en Ziggy Stardust. Om te eindigen waar het ooit begon, vijftig jaar geleden met een 17-jarige Davie Jones, zoals Bowie toen nog heette, die Liza Jane zingt.

Het meest verrassende aan deze omgekeerde chronologie is dat het zo goed werkt. Bowie trekt de luisteraar in drie uur langzaam richting memory lane. Dankzij zorgvuldig geselecteerde latere nummers (soms in een betere mix), wordt steeds duidelijker dat Bowie ook de laatste twintig jaar nog een even oorspronkelijk als veelzijdig artiest was, ook al had hij nauwelijks hits meer.

Missie geslaagd dus. Nothing Really Changed is het eerste complete carrière-overzicht van David Bowie en ook het beste. Je komt luisterend steeds weer tot nieuwe inzichten. Hits bleven uit, maar Bowie maakte ook na 1983 fantastische muziek.

Deze drie foto's verschenen op de website van David Bowie na de aankondiging van zijn verzamelalbum. 3/3

Bowie's verzamelaar

Ontdekt:

1. Hello Spaceboy (1996). Beter dan de albumversie van Outside, deze pakkende remix, waarop Bowie de Pet Shop Boys alle ruimte gaf.

2.Your Turn To Drive (2000). Een van de drie liedjes die Bowie had gepland voor het nooit verschenen album Toy.

3.Buddha Of Suburbia (1993). Sterk liedje van de soundtrack bij de BBC tv-serie.

Ontbrekend:

1.Cat People (Putting Out Fire) (1982). Sterke single (met Giorgio Moroder) voor de soundtrack van Cat People.

2.Warszawa. Invloedrijke instrumentale track die Bowie in Berlijn opnam met Brian Eno voor het album Low (1977).

3.Rock and Roll Suicide (Live, 1973) Op 3 juli 1973 gaf Bowie het laatste concert als Ziggy Stardust, het werd gefilmd en kwam tien jaar later op plaat. Alleen de legendarisch geworden aankondiging al 'Not only is this the last show of the tour, but it's the last show we'll ever do. Thank you.'

Meer over