NIEUWSnieuwe naam literatuurprjis

BookSpot Literatuurprijs heet voortaan Boekenbon Literatuurprijs

De BookSpot Literatuurprijs, voorheen ECI Literatuurprijs, voorheen AKO Literatuurprijs, voorheen Generale Bank Literatuurprijs, heeft een nieuwe naam: de Boekenbon Literatuurprijs.

De winnaars van de Bookspot Literatuurprijs 2019: Wessel te Gussinklo (links) en Sjeng Scheijen (rechts). Beeld ANP PETER HILZ
De winnaars van de Bookspot Literatuurprijs 2019: Wessel te Gussinklo (links) en Sjeng Scheijen (rechts).Beeld ANP PETER HILZ

Dat maakte Winnie Sorgdrager woensdagmiddag in Den Haag bekend in aanwezigheid van minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Sorgdrager is voorzitter van de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-Fictie, die met die prijs ‘het plezier in lezen wil bevorderen’ en ‘literaire boeken een breed podium wil bieden’. In november wordt de eerste Boekenbon Literatuurprijs uitgereikt.

De prijs – waaraan een geldbedrag van 50 duizend euro is verbonden – draagt sinds 1987 de naam van de sponsor, die dus nogal eens wisselde. Van 2015 tot 2019 was online boekwinkel BookSpot de sponsor.

In het laatste jaar tastte BookSpot ruimhartig in de buidel en reikte niet één, maar twee prijzen van 50 duizend euro uit: een voor het beste literaire fictieboek, een voor het beste non-fictieboek. De gelukkige winnaars waren Wessel te Gussinklo (De hoogstapelaar) en Sjeng Scheijen (De avant-gardisten). Te Gussinklo staat inmiddels ook op de shortlist van de Libris Literatuurprijs, die in mei wordt uitgereikt.

De Boekenbon Literatuurprijs voegt de prijzen voor fictie en non-fictie weer samen tot één prijs voor het beste literaire boek van het jaar.

Volgens directeur Anne Schröen van de Nederlandse Boekenbon en van de Coöperatieve Koninklijke Boekverkopersbond (KBB), de brancheorganisatie van de boekhandel, slaat de nieuwe prijs drie vliegen in één klap. ‘Wij waren op zoek naar een landelijk initiatief waarmee we de boekhandel kunnen helpen, bijvoorbeeld een literatuurprijs, de Stichting zocht een sponsor en wij willen dat de Boekenbon weer een instituut wordt.’

De Boekenbon bestaat 85 jaar, waarvan de laatste tien jaar moeizaam verliepen; de omzet halveerde van 38 miljoen euro in 2008 naar 20 miljoen euro in 2017. Er worden ongeveer een miljoen bonnen per jaar verkocht. Schroën sneed na haar aantreden flink in de kosten, onder meer door personeel te ontslaan.

De Boekenbon blijft de prijs ten minste vijf jaar steunen.

Meer over