Bond vecht voor zijn eigen baan

Traditiegetrouw neemt de Britse geheim agent 007 het in elke film op tegen het schuim der aarde. Tijdens zijn komende missie, Tomorrow Never Dies, moet hij filmstudio MGM redden en daarmee zijn eigen baan....

MGM kwakkelt al jaren. Geld om een behoorlijk product af te leveren is er nauwelijks meer. Met een beursgang probeert eigenaar Kirk Kerkorian - leuke naam voor een Bond-schurk - het tij te keren. Uiteraard gebeurt dit vlak voor de première van Bondfilm nummer achttien. 'Ik denk dat deze film vooral belangrijk is vanwege deze introductie', zegt producent Michael Wilson in Quote.

Na de blockbuster Goldeneye, die 351 miljoen dollar opbracht, heeft MGM grote druk uitgeoefend om snel met een nieuwe episode te komen. Maar hoofdrolspeler Pierce Brosnan was nog bezig met een andere film en de Britse Pinewood-studio's waren volgeboekt.

De altijd spectaculaire openingsscène werd daarom maar zonder Brosnan opgenomen en een oude supermarkt werd tot filmset gepromoveerd. Twee weken vóór de opnamen is het script nog ingrijpend gewijzigd.

De film wordt ondersteund door sponsors als Heineken, BMW, Smirnoff, Ericsson en Omega. Bij elkaar bracht dat twintig miljoen pond op. Een parade van producten trekt aan de kijker voorbij. Volgens Wilson hebben de fabrikanten geen invloed op de stijl en het verhaal van de film. 'De regisseur heeft het laatse woord.'

Meer over