TV-recensieJulien Althuisius

Boer zoekt vrouw: na maanden van trekkertochten naar Den Haag eindelijk weer wat gezond Hollands vertier met een frisse blos op de wangen

null Beeld

Gefeliciteerd allemaal met het nieuwe seizoen van Boer zoekt vrouw. Na maanden van trekkertochten naar Den Haag, blokkades, ruziën over CO2-uitstoot, vroeg opstaan en bedreigingen, eindelijk weer wat gezond Hollands vertier met een frisse blos op de wangen. In de aanloop naar de eerste aflevering gaf Yvon Jaspers een spectaculair interview aan de website van Boer zoekt vrouw. ‘Ik ben dit jaar van de ene in de andere verbazing gerold’, zei Jaspers. ‘Het is een seizoen waarin alles anders liep dan ik van tevoren had voorspeld. En dat is maar goed ook!’ Op de vraag of ze ‘al een tipje van de sluier’ kon oplichten, antwoordde Yvon ondubbelzinnig: ‘Het begint al in de eerste aflevering bij de brieven. Ik denk dat bijna niemand een goede gok heeft gewaagd over wie er bij de vijf boeren zouden zitten die we op tv volgen. Dat is toch hilarisch. Maken we dit programma vijftien jaar en zitten we er allemaal naast, ikzelf incluis!’ Hilarisch!

Op zondagavond, in de eerste aflevering van het nieuwe seizoen, reed Jaspers in haar superauthentieke GMC 2500 langs de boeren die in september aan de kijker waren voorgesteld. Stapels post had ze bij zich. De eerste stop was boer Geert (ja, weer, maar een andere). Boer Geert wilde een vrouw met ‘een wauwfactor’. ‘Dat moet ze wel een beetje hebben.’ Wat dat was, wilde Jaspers weten. Geert sloeg zijn armen om elkaar heen, draaide zich half om, alsof hij een vrouw nakeek die net langs was komen lopen. Boer Geert wil gewoon een lekker wijf.

Boer Bastiaan ging met Yvon door zijn post heen. ‘Jij hebt een soort verzameling’, zei Jaspers, terwijl ze met haar handen naar de brieven gebaarde, ‘voor mekaar gekregen van vrouwen die supermooi [zijn], superslim, heel bereisd, heel sociaal (‘Ja’ zei Bastiaan), prachtig kunnen schrijven (‘Ja’). Kan jij die bieden wat ze willen?’ Bastiaan haalde één schouder op. ‘Dat weet ik niet.’ 2,8 miljoen kijkers hè.

RTL-correspondent Sandra Korstjens in het nieuwe programma De Amazone. Beeld BNN-VARA
RTL-correspondent Sandra Korstjens in het nieuwe programma De Amazone.Beeld BNN-VARA

Tegelijkertijd met BZV – het meest ondankbare tijdslot denkbaar – begon zondagavond op NPO2 de serie De amazone. Daarin reist RTL-correspondent Sandra Korstjens in zes afleveringen door het Amazone-gebied en gaat ze op zoek naar persoonlijke verhalen van de lokale bewoners. In de veelbelovende eerste aflevering, ‘Jungle inferno’, stonden de bosbranden in Brazilië van afgelopen zomer centraal. U weet dat misschien nog wel, toen u op Facebook iets deelde over ‘de longen van de aarde’ en heel verontwaardigd was. Hoewel de aandacht gedecimeerd is, gaat het nog onverminderd de verkeerde kant op in Brazilië. Met name één fragment maakte fraai duidelijk waarom de situatie in de Amazone zo wrang is en muurvast zit. In een paar minuten tijd werd een springlevende, gezonde en enorme boom omgezaagd. 100 euro krijgen de houthakkers voor zo’n boom. ‘Tering’, stamelde Korstjens, nadat de woudreus met een daverende klap ter aarde was gestort. ‘Hahaha’, lachte de houthakker. ‘Wat verdrietig’, zei Korstjens, ‘vindt u niet?’ ‘Nee’ zei de houthakker, ‘hier word ik blij van. Het is een manier om te overleven en te eten.’ Ook hem zal de stikstofuitstoot een worst wezen.