OmslagReclaim her Name

Boekenserie Reclaim her Name moest vrouwen zichtbaar maken. Dat is bepaald niet gelukt

Reclaim her Name schiet mis.

Reclaim her Name: cassette met alle 25 heruitgaven uit 1832-1939, alleen bestemd voor bibliotheken.

Het had een feestje moeten worden, Reclaim her Name, de heruitgave van Engelstalige boeken van vrouwelijke auteurs die ooit onder een mannelijk pseudoniem werden gepubliceerd.

Ter gelegenheid van de 25ste uitreiking van de Women’s Prize for Fiction (op 9 september, Hilary Mantel is kanshebber) zijn de 25 uitverkoren titels uit 1832-1939 opnieuw uitgebracht, nu onder de geboortenaam van de auteurs – hun ‘ware naam’, volgens de initiatiefnemers.

Mary Ann Evans (alias George Eliot), 1871.

Er is één echte klassieker bij: de grote roman Middlemarch (1871) van George Eliot, die voor het eerst met haar meisjesnaam Mary Ann Evans op de cover staat. Verder brengt Reclaim her Name vooral vergeten romans en novellen, zoals het spookverhaal Cecilia de Noël (1891) van Mary Hawker alias Lanoe Falconer en Echoes from Mist-land (1880), een prozabewerking van het Nibelungenlied door Aubertine Woodward Moore, die schreef onder de naam Auber Forestier.

Mary Hawker (Lanoe Falconer), 1891.
Aubertine Woodward Moore (Auber Forestier), 1880.

Een nieuwsgierig makend initiatief dus. Sympathiek ook: de boeken zijn gratis te downloaden via de website van het drankenconcern Baileys, de sponsor van de campagne, daarnaast gaan gedrukte exemplaren naar bibliotheken.

Helaas – door een opeenstapeling van redactionele misslagen (de lezer mag raden uit welk jaar de boeken stammen, vertalers worden niet genoemd) is het feestje bedorven. In de Britse pers is het project vooral ‘sloppy’ (flodderig) genoemd.

Julia Fletcher (George Fleming), 1880.

Kate Moss, initiatiefnemer van de Women’s Prize for Fiction, stelt dat Reclaim her Name vrouwen zichtbaar maakt achter hun pseudoniem en ze daarmee de eer bewijst die hun toekomt. Dat gaat niet alleen voorbij aan het feit dat schrijvers soms met opzet afstand doen van hun geboortenaam, het maakt het ook nogal stug dat nergens de (naar blijkt vrouwelijke) ontwerpers van de vriendelijk gekleurde omslagen worden genoemd.

Mary Tuttiett (Maxwell Gray), 1886.

Navraag bij het coördinerende Londense marketingbureau VMLY&R leert dat het gaat om ‘amazing illustrators’ uit onder andere Belarus (Liza Rusalskaya), Canada (Meech Boakye), Duitsland (Lucy Bohr), Frankrijk (Aurélia Durand), Brazilië (Camila Pinheiro), Engeland (Margaux Carpentier), de VS (Bria Benjamin), Zuid-Afrika (Sarah Dahir) en Jordanië (Aya Mobaydeen).

Wie welk omslag maakte blijft gissen. Eerbetoon indeed.

Violet Paget (Vernon Lee), 1886.

Reclaim her Name

25 titels, gratis te downloaden via de website van Baileys

Meer over