BN'ers roepen Kamer op om tegen Mediawet te stemmen

Tientallen bekende Nederlanders hebben dinsdag via een krantenadvertentie de Tweede Kamer opgeroepen om tegen de nieuwe Mediawet te stemmen. De ondertekenaars vinden dat de politiek middels de nieuwe wet te veel bemoeienis krijgt met de publieke omroep. Vanmiddag praat de Kamer over de nieuwe wet.

Jan Slagter, baas van Omroep Max, initiatiefnemer van een oproep aan de Kamer middels een krantenadvertentie . Beeld anp
Jan Slagter, baas van Omroep Max, initiatiefnemer van een oproep aan de Kamer middels een krantenadvertentie .Beeld anp

'De macht die de NPO met deze Mediawet krijgt, is een directe bedreiging van de redactionele vrijheid van omroepen en programmamakers', staat er te lezen in de oproep aan het parlement. 'De omroepen zijn directe vertegenwoordigers van het publiek en staan in contact met hun leden, kijkers en luisteraars. Het is daarom van essentieel belang dat de omroepen zelf - samen met de achterban - de inhoud blijven bepalen van de programma's.' De advertentie is vandaag te zien in de Volkskrant en De Telegraaf en is volgens initiatiefnemer Jan Slagter, baas van Omroep Max, volledig betaald uit 'verenigingsgeld'.

De oproep is ondertekend door zo'n 75 mensen, onder wie vooral presentatoren zoals Jeroen Latijnhouwers, Daphne Bunskoek, Frits Spits, Rob Stenders, Margriet Vroomans en Aad van den Heuvel. Ook namen van Karin Bloemen, Albert Verlinde en acteurs onder wie Aart Staartjes en Huub Stapel staan vermeld. Opmerkelijke namen zijn verder oud-schaatser Ard Schenk en generaal buiten dienst Peter van Uhm.

Minder amusement
Staatssecretaris Dekker wil dat de overkoepelende, bestuurlijke laag van de omroepen, de NPO, meer macht krijgt. Ook pleit hij voor minder amusement bij de publieke omroep Ook wil hij dat maatschappelijke organisaties voortaan 'educatieve, relevante' programma's kwijt kunnen op de zenders'. Omroepen die 'geen goeie, creatieve ideeën' hebben, verliezen zendtijd. Ondanks de harde kritiek die eerder loskwam in Hilversum, heeft de staatssecretaris zijn plannen nauwelijks aangepast.

In april 2015 werd via het uitgelekte concept-beleidsplan voor de jaren vanaf 2016 duidelijk dat de NPO in grote lijnen achter de plannen van Dekker staat. Alleen over het aanbod aan amusement zijn ze het niet eens. De NPO en de omroepen willen wel gewoon amusement blijven uitzenden. De omroepen waren wel ontstemd over de digitale machtstrekjes van de NPO. Op dit onderwerp kwamen ze afgelopen zomer alsnog nader tot elkaar.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Kritiek

In de zomer ging het beleidsplan naar Dekker die het ter advisering voorlegde aan de Raad voor Cultuur en het Commissariaat voor de Media. Die waren allebei behoorlijk kritisch. De toekomstplannen zijn moeilijk uitvoerbaar en leiden niet tot een open mediabestel, stelden ze. Bovendien ontbreekt de financiële onderbouwing en worden groepen als jongeren en allochtonen niet goed bereikt, schreven het Commissariaat voor de Media (CVDM) en de Raad voor Cultuur (RvC) apart van elkaar in reactie op het concessiebeleidsplan 2016-2020.

Het CVDM vond de plannen te vaag, waardoor de doelstellingen niet gecontroleerd kunnen worden door de toezichthouder. De RvC pleitte voor een 'duidelijker gezicht van de gehele publieke omroep, door sterkere centrale aansturing'. Nu is het nog veel te stroperig, klonk het. Als voorbeeld noemde de RvC dat de huidige netmanagers behouden blijven, naast de nieuwe 'genrecoördinatoren', die de RvC had aangeraden in het rapport van de commissie Brakman om minder bestuurslagen te creëren en zo soepeler en sneller nieuwe programma's te kunnen maken.

Gesjoemeld
Beide organisaties vinden minder amusement bij de NPO prima, maar twijfelen of dat op deze manier haalbaar is. Er moeten criteria komen op basis waarvan objectief kan worden vastgesteld of een programma een informatief, cultureel of educatief karakter heeft, of dat er sprake is van amusement, vindt het CVDM. Zonder die criteria zou er makkelijk gesjoemeld kunnen worden, waardoor amusement als educatie kan worden voorgesteld. De raad pleitte 'voor een nieuw stevig fundament, niet voor een verbouwing met ander behang en een likje verf'.

De staatssecretaris wil daarom zijn Mediawet, waarin die sterkere rol voor de NPO is opgenomen, doorzetten. liet eerder dit jaar weten dat 'de publieke omroep op z'n tellen moet passen'. Dekker wees op Amerikaanse statistieken waaruit blijkt dat het kijkgedrag drastisch is veranderd. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar hebben de afgelopen vijf jaar 32 procent minder tijd besteed aan het kijken van traditionele televisie. 'Dit vraagt ook een andere manier van werken in Hilversum,' aldus Dekker. 'Meer slagkracht, meer creativiteit. Nu wordt over de kleinste kwesties langdurig vergaderd. Als ze blijven doen wat ze nu doen in Hilversum, bestaat de kans dat ze de boot missen en de nieuwe generatie afhaakt.'

50Plus
Van één partij is inmiddels duidelijk dat het tegen de Mediawet zal stemmen: 50Plus. Dat liet de partij vanmorgen weten via Twitter.

Meer over