Blote babybillen zijn slecht voor pr-waarde

Océ is een fabrikant van kopieermachines die graag met de tijd meegaat, dus legt Océ een eigen kunstcollectie aan en sponsort het bedrijf de tentoonstelling Kopiëren met de K van Kunst, in museum Scryption in Tilburg....

Om zich te verzekeren van wat extra publieke aandacht voor de tentoonstelling gaf museum Scryption vier kunstenaars de opdracht een blikvangend kunstwerk te maken. Océ zou de ontwerpen op zijn kopieermachines uitvergroten tot een afmeting van zeven bij elf meter en ophangen aan de voorgevel van het voormalige postkantoor, vlakbij het station en in dezelfde straat als het museum.

Voor haar bijdrage aan het billboard zette beeldend kunstenaar Lieve Prins twee baby's met de blote billen op de glasplaat van een kopieerapparaat, vastgehouden door de moeders. Cherubijntjes, noemde ze het werk, gelukbrengende zieltjes die ook nog eens voor liefde zorgen. Niets mis mee, vond het museum.

Beeldend kunstenaar Peter van Houten maakte een afbeelding van een vrouwenschoot met op de plaats van het schaamdeel een gebroken Mariabeeld. Ernaast is een krantenfoto afgedrukt van huilende Bosnische vrouwen. Geen probleem, vond het museum.

Maar Océ weigerde deze twee kunstwerken onder zijn kopieermachine te leggen. Waarom, wil F. Rouppe Van der Voort van Océ niet zeggen. 'De beslissing ligt bij Scryption', zegt ze. Directeur Rob Berkel van het museum geeft toe: 'We hebben het niet zorgvuldig gedaan. We hebben Océ op het laatste moment met de kunstwerken geconfronteerd. Zij hadden de werken al eerder, tijdens de voorselectie willen bekijken.'

Océ keurde de twee werken af omdat de sponsor, volgens Berkel, vreesde 'dat de pr-waarde niet uit de bus zou komen', dus dat Océ 'het risico liep geen positieve pr te halen'.

Ria de Kock van hetzelfde museum voelt zich 'een beetje voor het blok gezet. Als Océ zich terugtrok zou dat hele gevelproject niet zijn doorgegaan'.

De kunstenaars zijn kwaad en ontsteld. 'Het is echt te belachelijk voor woorden', zegt Peter van Houten. 'Ik begríjp het ook niet. Het is niet eens aanstootgevend.' Beide kunstenaars is gevraagd een ander werk in te sturen voor de gevel.

Prins deed dat. Van Houten weigerde. 'Het werk dat ik heb ingestuurd hoort zo bij de geschiedenis van Brabant, dat werk heeft bestaansrecht en ik heb geen enkele reden om daar iets aan te veranderen of het te vervangen.'

De 'verboden' werken hangen wel op de tentoonstelling, veilig binnen de muren van het museum. Directeur Berkel vindt dat beter: 'Buiten op het billboard hadden de voorbijgangers toch alleen maar bloot gezien en niet die diepere lagen. In het museum wordt kunst gepresenteerd als kunst en kunnen de mensen meer tijd nemen om er naar te kijken.'

Meer over