Belkaart is vooral handig voor mensen in paniek

Muntjes waren al een tijdje niet meer nodig om te bellen en nu komen er zelfs geen toetsen meer aan te pas....

Twee weken geleden had Duitsland de wereldprimeur van de call-card. TFL heeft de kaart zelf bedacht en denkt goud in handen te hebben. 'Het patent is aangevraagd', zegt woordvoerder A. Supèr.

In de chip van de call-card kan één telefoonnummer worden geprogrammeerd. Wanneer de gebruiker de kaart, na de kiestoon, tegen de hoorn houdt en aan de andere kant van de kaart op een knopje drukt, wordt automatisch het geprogrammeerde nummer gedraaid. De kiestoon is essentieel. Het mobiele netwerk is daarom niet geschikt.

TFL ziet vele mogelijkheden voor de vinding. Verzekeraars kunnen er bijvoorbeeld een service-kaart van maken. 'Dat is handig op vakantie' zegt Supèr. 'Het nummer van de alarmcentrale kan worden geprogrammeerd. Wie pech krijgt, raakt vaak in paniek en vergeet van alles. Met deze kaart op zak maakt dat niet uit.'

Voorlopig richten de bedenkers zich vooral op bedrijven. De consument moet dan ook niet raar opkijken als de dagelijkse stapel folders binnenkort vergezeld gaat van een bundeltje kaarten met daarbij het vriendelijke verzoek om ze even tegen de hoorn te houden. Supèr: 'Bedrijven krijgen zo een beeld van de respons van de doelgroep op hun reclame.'

TFL is naarstig op zoek naar andere toepassingen. Het denkt nog dit jaar 'iets te gaan doen' met wenskaarten. 'Dat is leuk met nieuwjaar of op Valentijnsdag', zegt Supèr. 'De tekst Ik heb je lief, bel me sorteert waarschijnlijk meer effect als je er een call-card met je nummer bij doet. In de kaartenwinkels zal daarom apparatuur komen te staan waarmee de klant zijn eigen nummer in het geheugen van de kaart kan zetten.'

Bedrijven die de primeur van de kaart willen hebben, moeten er wel meteen minstens 25.000 kopen. De kaarten kosten vier gulden per stuk.

Raoul du Pré

Meer over