Belgen rukken op in medialand

De opmars van Belgische mediabedrijven in de Nederlandse krantenwereld gaat waarschijnlijk weer een stap verder. Het Belgische Mediahuis voert exclusieve onderhandelingen over de overname van NRC Media, zo werd woensdag bekend. Eerder dit jaar nam het Vlaamse De Persgroep (onder meer eigenaar van de Volkskrant) de regionale kranten over van Wegener.

Kaya Bouma
Het NRC-gebouw aan het Rokin in Amsterdam. Het Belgische Mediahuis voert onderhandelingen over de overname. Beeld Julius Schrank
Het NRC-gebouw aan het Rokin in Amsterdam. Het Belgische Mediahuis voert onderhandelingen over de overname.Beeld Julius Schrank

Als de overname lukt, hebben de Vlaamse uitgevers meer dan de helft van de Nederlandse krantenmarkt in handen. De Telegraaf Media Groep en NDC Media (eigenaar van onder meer Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant) zijn de resterende grote partijen in Nederland.

De bemoeienis van Belgische bedrijven met de Nederlandse kranten is geen bezwaar, zegt media-expert Piet Bakker. 'Het gaat er niet om dat de kranten in buitenlandse handen vallen, het gaat erom in wiens handen ze vallen.' En dat zit volgens de lector Journalistiek wel goed bij Mediahuis en de Persgroep. De Vlaamse bedrijven zijn uitgevers, geen investeringsmaatschappijen die de kranten opkopen en een paar jaar later met winst van de hand willen doen. Bakker: 'Beter in handen van een buitenlandse uitgever dan van een Nederlandse aasgier.' NRC is nu in handen van Egeria, een Nederlandse investeringsmaatschappij.

undefined

Minder pluriform

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) is minder enthousiast over de oprukkende mediabedrijven op de Nederlandse markt. 'Als alle kranten in handen komen van een paar grote spelers is dat een zorgelijke ontwikkeling', zegt secretaris Thomas Bruning. Kranten van dezelfde eigenaar zullen de inhoud vaker met elkaar delen, waardoor het aanbod minder pluriform wordt. 'Bovendien krijgen freelancejournalisten te maken met steeds machtigere opdrachtgevers, waardoor hun onderhandelingspositie verslechtert.'

In België klonken een jaar geleden dezelfde kritische geluiden toen de verliesleidende mediagroepen Corelio en Concentra samengingen in Mediahuis. Daarmee kwamen onder meer de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg in handen van dezelfde eigenaar. Het samengaan van de krantenmakers leidde in mei dit jaar tot zestig ontslagen.

Bruning vreest dat er bij NRC ook ontslagen zullen vallen als deze in handen komt van het Belgische mediabedrijf. 'Het lijkt erop dat de eigenaar NRC voor de hoogste prijs wil verkopen. Mediahuis moet dat bedrag bij de bank lenen en vervolgens terugverdienen.' Dat vergroot volgens hem de kans op een saneringsronde.

null Beeld de Volkskrant / Mediamonitor
Beeld de Volkskrant / Mediamonitor

Voordelen

De schaalvergroting van de Belgische mediabedrijven kan ook voordelen opleveren. Kranten kunnen kosten besparen door redactionele inhoud met elkaar te delen. En dat geld kan weer ten goede komen aan de journalistiek, zegt Paul Disco, docent Media aan de Hogeschool van Amsterdam. 'Nu is er bijvoorbeeld nauwelijks geld voor uitgebreide onderzoeksjournalistiek. Verschillende uitgevers samen hebben dat wel.'

NRC Handelsblad en nrc.next zijn sinds 2009 in handen van Egeria, sinds maart staan de kranten te koop. Begin deze maand zou de beursgenoteerde Telegraaf Media Groep (TMG) een bod van 90 miljoen hebben gedaan, maar dat werd afgewezen door de investeringsmaatschappij. Daarvoor toonde ook de Belgische De Persgroep interesse, maar die koos er begin juli toch voor een groot aantal regionale kranten te kopen.

Volgens krantenexpert Bakker is Mediahuis de beste koper. 'Het is beter dat de NRC niet bij de Persgroep komt, de eigenaar van de grote concurrent de Volkskrant', zegt Bakker. TMG is volgens hem ook geen goede optie. 'Dat is beursgenoteerd, dan moet er flink bezuinigd worden. De krant zou zich daar ook niet thuisvoelen.'

Peter Vandermeersch, de hoofdredacteur van NRC Handelsblad. Beeld ANP
Peter Vandermeersch, de hoofdredacteur van NRC Handelsblad.Beeld ANP

Lezersdeelname

Ook lezers van NRC kunnen mogelijk een rol spelen in de overname van de krant. De stichting Lux et Libertas heeft eerder met een groep vermogende abonnees een bod uitgebracht op NRC Media. Nadat dat werd afgeslagen, riep een groep journalisten en publicisten eigenaar Egeria deze week op om het bod serieus te nemen. Mediahuis heeft aangekondigd open te staan voor een financiële deelname door lezers. De komende tijd wordt gekeken op welke manier deze deelname vorm kan krijgen.

Meer over