Avonduren

Avonduren: kijk naar voorstellingen en concerten via het Vlaamse Podium 19

Avondklok? De Volkskrant weet wel raad met de stille avonden.

Orestes in Mosul. Beeld Michiel Devijver
Orestes in Mosul.Beeld Michiel Devijver

Iedereen die weleens per auto vanaf Nederland richting het zuiden rijdt, passeert op die vermaledijde ring van Antwerpen het fraaie gebouw van Kunstencentrum DeSingel. Hier worden in normale tijden allerlei internationale topproducties getoond. Ook in Vlaanderen ligt het culturele leven plat, maar juist afgelopen week is men daar begonnen met Podium 19. Online en via een speciaal tv-kanaal worden voorstellingen en concerten uitgezonden.

DeSingel is een van de zeven Vlaamse kunsthuizen die aan Podium 19 meedoen en zaterdag staat er iets bijzonders op het programma: Orestes in Mosul – the making of door NTGent en Milo Rau. Deze theaterproductie, waarin het Griekse noodlotsdrama Oresteia van Aeschylus wordt gekoppeld aan de door een gruwelijke burgeroorlog verwoeste Iraakse stad Mosul, deed rond de première in 2019 in Gent veel stof opwaaien.

Ter voorbereiding op de voorstelling reisde Milo Rau met zijn acteurs, onder wie Elsie de Brauw, Bert Luppes en Johan Leysen, naar Mosul, waar ze ook samenwerkten met plaatselijke acteurs, die uiteindelijk niet het land uit mochten. Het filmische verslag van die reis werd later een belangrijk onderdeel van de voorstelling zelf. Waarom westerse kunstenaars zo nodig naar een oorlogsgebied moesten reizen om daar inspiratie op te doen – dat was onder meer de vraag. De recensent van The New York Times vroeg zich af of een Griekse tragedie kan helpen een verbrande stad te genezen.

De voorstelling zelf maakte niettemin diepe indruk: Rau filmde de geruïneerde stad en gebruikte die filmbeelden in het stuk. De acteurs grepen herhaaldelijk terug op het Griekse origineel. Tussendoor vertellen ze hoe het was in Mosul – dat er bommen ontploften, een veerboot zonk en lijken uit de Tigris werden opgevist. Uit alles blijkt een grote persoonlijke betrokkenheid, die is omgezet in verbluffende theaterkunst.

Documentairemaker Daniel Demoustier volgde de cast en crew van NTGent tijdens de voorbereidingen. In zijn documentaire zijn delen van repetities, scènes uit de voorstelling en interviews met de makers opgenomen. Daarmee kregen Raus intenties – de wereld door kunst laten zien hoe geweld nieuw geweld oproept – een extra invulling.

Zaterdag dus te zien op Podium 19, maar op dat kanaal donderdag en vrijdag eerst muziek: Eefje de Visser treedt op in De Toots Sessies, en daarna is het de beurt aan Antwerp Symphony & Sol Gabetta.

6/2, Orestes in Mosul – the making of door NTGent. De voorstellingen op Podium 19 zijn gratis. Informatie: podium.be.

Meer over