AvondurenUrland doet #1

Avonduren: kijk naar de Elckerlijc van Urland, dan leer je nog wat over jezelf

Avondklok? De Volkskrant weet wel raad met de stille avonden.

null Beeld Sandra Zegarra Patow
Beeld Sandra Zegarra Patow

Op YouTube in première gaan heeft ook zijn voordelen. Je hoeft bijvoorbeeld geen kant-en-klare, avondvullende voorstelling te produceren. Een performance op YouTube mag kleinschaliger zijn, niet helemaal afgewerkt en doorgestyled. Het mag een simpel idee zijn, een idee waar je eens goed op doordenkt. In een reguliere voorstelling mag dat in principe ook. Maar dan is de angst stukken groter om een publiek teleur te stellen dat helemaal naar je toe is gekomen.

Het Rotterdamse collectief Urland maakt van de nood een deugd en presenteert zaterdag op YouTube de eerste in een reeks semi-spontane performances genaamd Urland doet #1. Urland bestaat uit vier mannen van rond de dertig, die elkaar kennen van de performanceopleiding in Maastricht. In het theater mengen ze klassieke tragedies en filosofie met moderne zaken als MS-DOS, het internet der dingen, virtual reality en Star Trek.

Live art in digital times is het credo van de groep. Hun live voorstellingen zitten vaak vol met technologische vondsten. Vaak fascinerend, zoals de De Internet Trilogie. Soms word je getrolled waar je bij zit.

Urland Doet #1 is noodgedwongen niet live, maar wel heel digitaal. Het is een integrale registratie van een studiosessie door Urlanders Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet. Het tweetal draagt de middeleeuwse moraliteit Elckerlijc voor. Maar niet zomaar, aldus Jimi Zoet: ‘We zaten Elckerlijc te lezen en na een tijdje zeiden we tegen elkaar: dat zijn net rapteksten. Die vragen er toch gewoon om op een beat gezet te worden?’

Ziedaar, de ontstaansgeschiedenis van deze performance. Zoet maakt de beats. Samen met Alexander de Jong draagt hij de tekst voor. Daarvoor gebruiken ze de vertaling en bewerking van Erik Bindervoet uit 2016, want: ‘de mensen moeten het wel een beetje kunnen volgen’.

Bindervoet moderniseerde niet alleen de taal, maar veranderde ook de cast: God en Kerk zijn vervangen door Natuur en Kunst. Kortom: deze Elckerlijc (oftewel iedereen, oftewel de mens) tart niet god, maar de natuur. Uiteindelijk moet hij verantwoording afleggen aan diezelfde natuur, die almachtig blijkt te zijn. In tijden van een pandemie is dat nog altijd een tamelijk relevant thema.

Op zaterdag wordt de performance gelanceerd op YouTube en de socials en sites van URLAND en Theater Rotterdam.

Meer over