Avonduren: het kortefilmfestival Go Short

Avondklok? De Volkskrant weet wel raad met de stille avonden.

Stefan Kruse, A Lack of Clarity.  Beeld
Stefan Kruse, A Lack of Clarity.

Grijze, vlekkerige zombies zie je, scharrelend door een uitgebleekt spooklandschap. Dat is het vervreemdende effect van de warmtecamera’s waarmee de stiekeme beelden uit A Lack of Clarity zijn gedraaid: dat ze het alledaagse leven leegslurpen en de werkelijkheid laten slaapwandelen.

Perfect covid-kijkvoer, dit experimentele werk van Stefan Kruse. De Deense cineast stelde zijn film samen uit demonstratievideo’s van een in Las Vegas gevestigd technologiebedrijf, dat onder meer camera’s ontwikkelt die mensen met koorts opsporen. Handig in tijden van corona, maar het is ook een huiveringwekkend staaltje crowdcontrol dat in A Lack of Clarity angstaanjagende proporties krijgt. Alsof je naar een doodse, onder de as gelegde sciencefictionwereld kijkt die eigenlijk gewoon de onze is. Een gevoel dat alleen maar sterker wordt als je op de website van het bedrijf rondsnuffelt.

A Lack of Clarity is te zien tijdens Go Short, het bijzonder sympathieke, op de korte film gerichte festival dat morgen voor de dertiende keer van start gaat. Niet in Nijmegen, zoals gebruikelijk, maar online. Go Short was vorig jaar een van de eerste Nederlandse filmfestivals die door de coronamaatregelen niet (fysiek) konden doorgaan. ‘We proberen nu de kansen en voordelen van online vertonen te omarmen’, zegt programmeur Mathieu Jansen. ‘We hebben online veel meer ruimte om de films van achtergrondinformatie te voorzien, bijvoorbeeld met linkjes naar relevante artikelen. Vermoedelijk zal het streamingaanbod een vaste component van het festival worden. Maar we hopen ook dat we in juni met buitenvertoningen kunnen komen.’

Films als A Lack of Clarity gedijen vooralsnog goed in de intieme setting van de thuisbioscoop. Dat geldt ook zeker voor de andere films in het programma – voor 15 euro krijg je toegang tot het hele, veelzijdige Go Short-aanbod – die al dan niet expliciet op de pandemie inspelen. Zoals het uit live-action en animatie samengestelde The Moon van de Poolse filmmaker en animator Tomek Popakul: een fraai, even vervreemdende als herkenbare hommage aan de corona-avondwandeling. Popakuls hoofdpersonage, het gezicht verstopt in muts en mondkap, dwaalt door de lege straten van een stad, staart naar de mensen in hun huizen, naar de met lint en wapperend plastic afgeschermde objecten van een speeltuin. Zo was dat overal op de wereld, april vorig jaar: die apocalyptische sfeer, die ingehouden adem, die plots tot stilstand gebrachte tijd. Je zou er bijna – bijna – heimwee van krijgen.

De dertiende editie van Go Short vindt plaats van 8 t/m 25/4.

Meer over