AvondurenKamermuziek van het Concertgebouworkest

Avonduren: De avondklok te lijf met kamermuziek van het Concertgebouworkest

Elke avond om 21.00 stipt op Instagram een concert. En zit klaar, want terugkijken kan niet. 

Opnamen voor de gestreamde kamermuziekconcerten van het Concertgebouworkest.  Beeld
Opnamen voor de gestreamde kamermuziekconcerten van het Concertgebouworkest.

‘Alles klinkt beter op Instagram’, het zou een variatie kunnen worden op de bekende reclameslogan van het Concertgebouw in Amsterdam. Het vluchtige Instagram is misschien niet het eerste sociale medium dat je associeert met klassieke muziek. Toch heeft het Concertgebouworkest er in enkele dagen tijd tienduizend nieuwe volgers ‘op Insta’ bijgekregen.

Dat is te danken aan het streamen van een kort concertje met kamermuziek, elke dag om negen uur stipt. Zo wil het orkest ‘troost bieden’ zo lang de avondklok van kracht is – in elk geval tot 9 februari, zo nodig langer. ‘Een positief muzikaal voorprogrammaatje voor de stille avond’, zo noemt het orkest het zelf. Of, voor de internationale luisteraars, ‘stay in, stay tuned’.

De keuze voor kamermuziek ligt voor de hand; die is relatief eenvoudig coronaproof op te nemen. Muziek in kleine bezetting neemt sinds de pandemie dan ook een prominente plaats in bij het Concertgebouworkest. De musici houden zich bovendien aan de avondklok: de kamermuziek wordt overdag gespeeld en opgenomen, of komt uit het archief.

Dinsdagavond wordt op Instagram Live het Settetto voor viool, fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn en contrabas gestreamd, in 1952 geschreven door de Nederlandse componist Kees van Baaren (1906-1970). De leermeester van Peter Schat en Louis Andriessen was een pionier op het gebied van het serialisme, waarin toonreeksen, ‘matrixen’ en ‘parameters’ het verloop van de muziek bepaalden. Het Septet wortelt desondanks stevig in de Hollandse klei, schreef de Volkskrant toen het stuk jaren geleden werd uitgevoerd. Twaalftoonreeksen zijn op neo-klassieke wijze gedrapeerd om consonante samenklanken.

De avondklokkamerconcerten duren maar een minuut of tien, en het is zaak om op tijd klaar te zitten – ze zijn achteraf niet terug te kijken. Dat moet het live-gevoel vergroten. Terugkijken kan wel met de langere concerten die het orkest op vrijdag streamt via YouTube, Facebook en de eigen website. Het zijn stukken die worden gespeeld in grotere samenstelling. De strijkers houden anderhalve meter afstand, de blazers twee meter.

Vrijdag 29 januari is de Nederlandse première van een liedcyclus van componist en dirigent Matthias Pintscher, met bariton Georg Nigl, gevolgd door Ma Mère l’Oye van Maurice Ravel. Op 5 februari spelen 14 musici van het Concertgebouworkest Mozarts Gran partita. Deze – langere – vrijdagconcerten beginnen al om 20.00 uur.

Avonklokconcert, elke avond om 21.00 uur stipt via Instagram.com/Concertgebouworkest.

Meer over