Televisie

Avonduren: achter de schermen bij Claudia de Breij

Avondklok? De Volkskrant weet wel raad met de stille avonden.

Claudia de Breij in de documentaire ‘Claudia de Breij – ‘Hier zijn wij’ van regisseur Suzanne Raes.   Beeld NTR
Claudia de Breij in de documentaire ‘Claudia de Breij – ‘Hier zijn wij’ van regisseur Suzanne Raes.Beeld NTR

Het is een mooi trendje in documentaireland: cabaretiers die zich achter de schermen laten volgen. Afgelopen twee jaar verschenen er al intieme portretten van Freek de Jonge, Stefano Keizers en Jochem Myjer. Het leverde memorabele taferelen op, zoals de woede-uitbarsting van Stefano Keizers vlak na zijn première in Den Haag, of perfectionist Jochem Myjer die na zijn show in Carré van slag is omdat de avond niet goed genoeg is verlopen.

Claudia de Breij kan nu ook worden toegevoegd aan het rijtje, al blijft zij de rust zelve, op een enkele welgemeende vloek na. Want De Breij moet wel een tegenslag incasseren: haar nieuwe, in coronatijden gemaakte voorstelling Hier ben ik wordt een dag voor de geplande première in Carré in Amsterdam stopgezet, als premier Rutte op 12 oktober een nieuwe (gedeeltelijke) lockdown afkondigt. Filmmaker Suzanne Raes volgde de repetities bij De Breij thuis in Utrecht en de try-outs van Hier ben ik, een muzikale cabaretvoorstelling over het leven van revuester Heintje Davids (1888-1975).

De Breij kwam het levensverhaal van Heintje Davids op het spoor na het ontvangen van de Louis Davidsring, een onderscheiding die kleinkunstenaars aan elkaar doorgeven, en die Herman van Veen in 2015 aan De Breij gaf. De ring was ook een periode in het bezit van Heintje Davids, de jongere zus van cabaretier Louis Davids.

Heintje kwam uit een Joods artiestengezin, maar toen zij het podium op wilde, zei haar vader dat ze ‘te dik en te lelijk’ was. Heintje gaf niet op en brak in de jaren dertig door als variétéster. In de oorlog dook ze onder en na afloop keerde ze terug op het toneel. Ook na haar officiële afscheid in 1954 bleef Heintje steeds een comeback maken, het ‘Heintje Davids-effect’.

In de documentaire zit interessant archiefbeeld van Heintje, een innemende performer met grote bril die vol plezier haar hits We gaan naar Zandvoort al aan de zee of Draaien altijd maar draaien staat te zingen. In de drang die Heintje had om de bühne op te gaan, om te laten zien dat zij er mag zijn, vinden zowel de Breij als haar twee muzikanten veel herkenning. Raes interviewt De Breij over haar beweegredenen en vraagt hetzelfde aan muzikanten Michelle Samba en Abdelhadi Baaddi.

Ondanks de door corona gehavende tournee behoudt de documentaire een goed humeur, en toont de film de lol van het creatieve proces en de lust van de artiesten om op te treden. Het is te hopen dat de voorstelling alsnog in Carré in première kan gaan.

Het uur van de wolf: Claudia de Breij – Hier zijn wij, maandag 26/4, NPO 2, 20.30 uur.

Meer over